THE INFLUENCE OF TEACHER SELF-EFFICACY ON THE QUALITY OF CLASSROOM LEARNING: A SYSTEMATIC LITERATURE REVIEW

Abdul Latip, Kintania Sura Hapsari, Tita Kinasih Intani, Try Citra Puspitasari Lubis, Frasetyo Angga Saputra

Abstract


This research aims to analyze and map teacher self-efficacy with two main focuses: mapping teacher self-efficacy indicators and the impact of teacher self-efficacy on learning quality. This research uses a systematic literature review (SLR) with five main stages: protocol search, appraisal, synthesis, analysis, and report. Database searches use publish or perish with selection based on suitability of theme, completeness of journal identity, and year of publication. The results of the article database were analyzed and synthesized to obtain data that was categorized based on themes. The SLR results show that teacher self-efficacy consists of general and specific indicators related to the learning process. Other SLR findings show that teacher self-efficacy has a direct positive influence on student learning outcomes and achievement. Also, self-efficacy positively affects teacher performance, productivity, and discipline in carrying out their duties and roles. The SLR results show that teacher self-efficacy is an essential component that plays a role in improving the quality of teacher performance and learning in the classroom.

Keywords: self-efficacy; teachers; learning quality

Abstrak

Penelitian ini bertujuan untuk menganalisis dan memetakan efikasi diri guru dengan dua fokus utama, yaitu pemetaan indikator efikasi diri guru dan dampak efikasi diri guru terhadap kualitas pembelajaran. Penelitian ini menggunakan systematic literatur review (SLR) dengan lima tahapan utama, yaitu Protocol search, apprasial, Synthesis, analysis, dan report. Pencarian database menggunakan publish or perish dengan seleksi berdasakan kriteria kesesuaian tema, kelengkapan identitas jurnal, dan tahun publish. Hasil database artikel dianalisis dan disintesis sehingga diperoleh data yang dikategorisasi berdasarkan tema. Hasil SLR menunjukkan bahwa indikator efikasi diri guru terdiri atas indikator efikasi diri yang bersifat umum dan efikasi diri yang berisfat khusus yang spesifik berkaitan dengan proses pembelajaran. Temuan SLR lain menunjukkan bahwa efikasi diri guru memiliki pengaruh positif secara langsung terhadap hasil dan prestasi belajar siswa. Selain itu efikasi diri juga berpengaruh positif terhadap kinerja, produktivitas, dan disiplin guru dalam menjalankan tugas dan perannnya. Hasil SLR tersebut menunjukkan bahwa efikasi diri guru merupakan komponen penting yang berperan dalam peningkatan kualitas kinerja guru dan kualitas pembelajaran di kelas

Kata Kunci: efikasi diri, guru, kualitas pembelajaran

Full Text:

PDF

References


Ahmed, M. A., Lawal, A. A., & Ahmed, R. A. (2022). Influence of teachers’ self-efficacy on secondary school students’ self-efficacy in biology in Ogbomoso, Nigeria. JPBI (Jurnal Pendidikan Biologi Indonesia), 8(1), 58–64. https://doi.org/10.22219/jpbi.v8i1.17231

Ariani, N. W. T. (2021). Peran Efikasi Diri Guru Dalam Pendidikan Anak Usia Dini. Pratama Widya : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 6(1), 96. https://doi.org/10.25078/pw.v6i1.2190

Barni, D., Danioni, F., & Benevene, P. (2019). Teachers’ self-efficacy: The role of personal values and motivations for teaching. Frontiers in Psychology, 10(JULY), 1–7. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2019.01645

Binammar, S., Alqahtani, A., & Alnahdi, G. H. (2023). Factors influencing special education teachers’ self-efficacy to provide transitional services for students with disabilities. Frontiers in Psychology, 14(August), 1–10. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2023.1140566

Cho, S., Lee, H. J., & Herner-Patnode, L. (2020). Factors Influencing Preservice Teachers’ Self-Efficacy in Addressing Cultural and Linguistic Needs of Diverse Learners. Teacher Educator, 55(4), 411–429. https://doi.org/10.1080/08878730.2020.1805835

Hery Yoenanto, N. (2017). Pengaruh efikasi diri dan dukungan sosial guru terhadap prestasi belajar matematika pada siswa SMP di Surabaya. PROSIDING TEMU ILMIAH X IKATAN PSIKOLOGI PERKEMBANGAN INDONESIA, 89–99.

Khayati, N., & Sarjana, S. (2015). Efikasi Diri Dan Kreativitas Menciptakan Inovasi Guru Self-Efficacy and Creativity To Create Teacher Innovation. Jurnal Pendidikan Dan Kebudayaan, 21(3), 243–262.

Kurniawati, H., & Liana, C. (2022). Pengaruh Self Efficacy Terhadap Hasil Belajar Sejarah Siswa. E-Journal Pendidikan Sejarah, 12(1), 1–10.

Li, S. (2023). The effect of teacher self-efficacy, teacher resilience, and emotion regulation on teacher burnout: a mediation model. Frontiers in Psychology, 14(August), 1–13. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2023.1185079

Mengist, W., Soromessa, T., & Legese, G. (2020). Method for conducting systematic literature review and meta-analysis for environmental science research. MethodsX, 7, 100777. https://doi.org/10.1016/j.mex.2019.100777

Pairi, M., Payangan, O. R., & Hamid, O. N. (2022). Pengaruh Kompetensi Sosial Guru Dan Efikasi Diri Siswa Terhadap Kinerja Guru Dengan Motivasi Belajar Sebagai Variabel. SEIKO: Journal of Management & Business, 5(2), 246–259.

Prahara, S. A., & Budiyani, K. (2019). Teacher Self-Efficacy Training; Academic Self-Efficacy and Learning Achievement of Students. InSight, 21(1), 39–49.

Pratikayanti, P. A. A., & Putra, D. K. N. S. (2021). Hubungan Efikasi Diri dan Disiplin Guru dengan Kinerja Guru. Mimbar Pendidikan Indonesia, 2(1), 52–60. https://doi.org/10.23887/mpi.v2i1.33185

Putri, I. N., Fitria, H., & Misriani, M. (2023). Pengaruh Efikasi Diri Guru dan Iklim Organisasi terhadap Produktivitas Kerja Guru SD Negeri Se Kecamatan Rantau Panjang Kabupaten Ogan Ilir. JIIP - Jurnal Ilmiah Ilmu Pendidikan, 6(9), 6933–6939. https://doi.org/10.54371/jiip.v6i9.2680

Sa’pang, A. W., & Purbojo, R. (2020). Efikasi diri guru, pemahaman tentang karakter siswa, dan pemahaman tentang keterampilan Abad ke-21 sebagai prediktor gaya mengajar tipe fasilitator. Jurnal Psikologi Ulayat, 7(2), 192–211. https://doi.org/10.24854/jpu108

Santosa, A. B., & Ayu, M. (2022). Pengaruh Efikasi Diri Guru Dan Budaya Sekolah Terhadap Kinerja Guru Ekspatriat Dimoderasi Oleh Kecerdasan Budaya (Studi Di Kota Tangerang Selatan). Jurnal Administrasi Dan Manajemen, 12(3), 206–214. https://doi.org/10.52643/jam.v12i3.2341

Shah, D. B., & Bhattarai, P. C. (2023). Factors Contributing to Teachers’ Self-Efficacy: A Case of Nepal. Education Sciences, 13(1). https://doi.org/10.3390/educsci13010091

Sjamsuri, A., & Muliyani, N. (2019). Pengaruh Efikasi Diri Terhadap Kinerja Guru Di Sma Pgri 3 Jakarta. Faktor Jurnal Ilmiah Kependidikan, 6(1), 1–6.

Tirmizi, A., Rokhmat, J., & Sukardi, S. (2020). Pengaruh Efikasi Diri terhadap Keinovatifan Guru Sekolah Menengah Kejuruan (SMK) di Lombok Barat. JISIP (Jurnal Ilmu Sosial Dan Pendidikan), 4(4). https://doi.org/10.58258/jisip.v4i4.1606

Wicaksono, A., & Lutfi. (2022). Pengaruh Efikasi Diri Dan Kompetensi Intelektual Terhadap Kinerja Guru Dengan Dukungan Organisasi Sebagai Pemoderasi. Jurnal Riset Bisnis Dan Manajemen Tirtayasa (JRBMT), 6(1), 14–27. https://jurnal.untirta.ac.id/index.php/JRBM

Yang, X., & Wang, Q. (2019). Factors Influencing Science Teachers ’ Self-Efficacy. International Journal of Environmental & Science Education, 14(8), 445–454.




DOI: https://doi.org/10.36987/jes.v11i1.5573

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2024 Abdul Latip, Kintania Sura Hapsari, Tita Kinasih Intani, Try Citra Puspitasari Lubis, Frasetyo Angga Saputra

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

Lisensi Creative Commons
Jurnal Eduscience (JES) by LPPM Universitas Labuhanbatu is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License (CC BY - NC - SA 4.0)