ANALYSIS OF THE CULTIVATION OF PANCASILA STUDENT PROFILE VALUES TO BUILD STUDENT CHARACTER IN YPK ERMASU MERAUKE ELEMENTARY SCHOOL

My Ismail, Rudolfus Ruma Bay

Abstract


Abstract

The Pancasila Student Profile is one of the programmes integrated in the independent learning curriculum initiated by the Ministry of Education, Culture, Research and Technology of the Republic of Indonesia. This programme aims to integrate the ideology of Pancasila as part of the character strengthening curriculum for students so that national insight and the values contained in Pancasila can be adopted by students in their daily lives. Thus, students as the next generation of the nation can have a better attitude and insight into nationalism than the previous generation. The method used in this research is descriptive with a qualitative approach. The results showed that the pancasila student profile programme at SD YPK Ermasu has so far been going well and in a conducive atmosphere. Conditions that must be maintained for the sustainability of the implementation of the Pancasila learner profile programme. Thus, the character of students becomes stronger with the support of their knowledge and understanding of the state ideology, namely Pancasila.

Keywords: Value Embedding; Pancasila Learner Profile; Student Character

Abstrak

Profil Pelajar Pancasila merupakan salah satu program yang terintegrasi dalam kurikulum merdeka belajar yang diinisiasi oleh Kementerian Pendidikan, Kebudayaan, Riset dan Teknologi Republik Indonesia. Program ini memiliki tujuan untuk mengintegrasikan ideologi pancasila sebagai bagian dari kurikulum penguatan karakter bagi para pelajar agar wawasan kebangsaan dan nilai-nilai yang terkandung dalam pancasila itu dapat diadopsi oleh pelajar dalam kehidupannya sehari-hari. Sehingga, para pelajar sebagai generasi penerus bangsa dapat memiliki sikap dan wawasan kebangsaan yang lebih baik ketimbang generasi sebelumnya. Metode yang digunakan dalam riset ini adalah deskriptif dengan pendekatan kualitatif. Hasil penelitian menunjukkan bahwa program profil pelajar pancasila yang ada di SD YPK Ermasu sejauh ini berlangsung secara baik dan dalam suasana yang kondusif. Kondisi yang wajib untuk dipertahankan demi terwujudnya keberlanjutan dari pelaksanaan program profil pelajar pancasila. Sehingga, karakter peserta didik menjadi lebih kuat dengan dukungan dari pengetahuan dan pemahamannya terhadap ideologi negara yakni Pancasila.

Kata Kunci: Penanaman Nilai; Profil Pelajar Pancasila; Karakter Siswa

Full Text:

PDF

References


Agusta Kuruwop, S. M. dan I. (2021). Analisis Kebutuhan Tenaga Pendidik Sekolah Dasar di Kecamatan. EDUSTUDENT: Jurnal Ilmiah Pendidikan Dan Pengembangan Pembelajaran, X(14), 1–16.

Darmawan, I. P. A. (2021). Total Quality Management dalam Dunia Pendidikan “Model, Teknik dan Implementasi.” Widina Bhakti Persada.

Dewanti, P. A., Alhudawi, U., & Hodriani. (2023). Gotong Royong Dalam Memperkuat Partisipasi Warga Negara (Civic Participation). Pancasila and Civics Education Journal, 2(1), 15–22. https://doi.org/10.30596/jcositte.v1i1.xxxx

Huberman, M. M. B. dan A. M. S. (2014). Qualitative Data Analysis, a Methods Sourcebook (3rd ed.). Sage Publications.

Irawati, D., Iqbal, A. M., Hasanah, A., & Arifin, B. S. (2022). Profil Pelajar Pancasila Sebagai Upaya Mewujudkan Karakter Bangsa. Edumaspul: Jurnal Pendidikan, 6(1), 1224–1238. https://doi.org/10.33487/edumaspul.v6i1.3622

Kahfi, A. (2022). Implementasi Profil Pelajar Pancasila dan Implikasinya terhadap Karakter. DIRASAH: Jurnal Pemikiran Dan Pendidikan Dasar Islam, 5 (2), 138-151.

Muhammad Iqbal Usman et.al. (2023). Model Pemberdayaan Masyarakat Melalui Konsep Usaha Tani Perkotaan. Societas : Jurnal Ilmu Administrasi Dan Sosial, 12(1), 13–26. https://doi.org/https://doi.org/10.35724/sjias.v12i1.4518




DOI: https://doi.org/10.36987/jes.v11i1.5659

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2024 My Ismail

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

Lisensi Creative Commons
Jurnal Eduscience (JES) by LPPM Universitas Labuhanbatu is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License (CC BY - NC - SA 4.0)