The Effect Of Self-Efficacy And Self-Regulated Learning On Student's Creativity In Biology Practicum
Abstract
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Adju, N. R., Alam, H. V., & Mendo, A. Y. (2022). Pengaruh Self Efficacy Dan Self Confidence Terhadap Kreativitas Pelaku Umkm Di Provinsi Gorontalo. Jambura, 5(2), 672–681. http://ejurnal.ung.ac.id/index.php/JIMB
Afrilianti, F. F., Kesumawati, N., & Hera, T. (2022). Pengaruh Pendekatan Pendidikan Matematika Realistik Indonesia (PMRI) Terhadap Kemampuan Berfikir Kreatif Matematis Berdasarkan Self-Efficacy. Jurnal Cendekia : Jurnal Pendidikan Matematika, 6(3), 3087–3096. https://doi.org/10.31004/cendekia.v6i3.1668
Ahmad, & Amalia, A. (2018). Pengaruh Self Efficacy dan metakognisi terhadap prestasi belaja matematika siswa kelas XI SMKN 1 Tarakan dengan Self Regullated Learning sebagai variabel mediator. UNIVERSITAS BOORNEO TARAKAN.
Candra, R., & Hidayati, D. (2020). Penerapan Praktikum dalam Meningkatkan Keterampilan Proses dan Kerja Peserta Didik di Laboratorium IPA. Edugama: Jurnal Kependidikan Dan Sosial Keagamaan, 6(1), 26–37. https://doi.org/10.32923/edugama.v6i1.1289
Damayanti, F. P., Nursit, I., & Setiawan, Y. E. (2022). Analisis Kemampuan Berpikir Kreatif Matematis Dalam Menyelesaikan Masaah Multiple Soluion Task Ditinjau Dari Self-Regulated Learning Siswa Kelas VII-B Diponegoro Tumpang. JP3, 17(18), 1–14. http://jim.unisma.ac.id/index.php/jp3/article/view/17444
Haase, J., Hoff, E. V., Hanel, P. H. P., & Innes-Ker, Å. (2018). A Meta-Analysis of the Relation between Creative Self-Efficacy and Different Creativity Measurements. Creativity Research Journal, 30(1), 1–16. https://doi.org/10.1080/10400419.2018.1411436
Hadayana, N. I., Mirza, A., Hamdani, H., & Pasaribu, R. L. (2023). Kemampuan Berpikir Kreatif Matematis Siswa Dalam Menyelesaikan Soal Bangun Datar Ditinjau Dari Self-Regulated Learning. Jurnal Education and Development, 11(2), 438–443. https://doi.org/10.37081/ed.v11i2.4487
Handayani, S., & Sholikhah, N. (2021). Pengaruh Antara Self Efficacy Dan Self Regulated Learning Terhadap Prestasi Belajar Mahasiswa Selama Pembelajaran Daring. Edukatif : Jurnal Ilmu Pendidikan, 3(4), 1373–1382. https://edukatif.org/index.php/edukatif/article/view/553
Herianto, H., & Lestari, D. P. (2021). Implementasi teori konstruktivisme dalam pembelajaran IPA melalui pemanfaatan bahan ajar elektronik. Jurnal Pembangunan Pendidikan: Fondasi Dan Aplikasi, 9(1). https://doi.org/10.21831/jppfa.v9i1.38024
Hindriana, A. F. (2020). Pengembangan Lembar Kerja Praktikum Berbasis Diagram Vee Guna Memfasilitasi Kegiatan Laboratorium Secara Bermakna. Quagga: Jurnal Pendidikan Dan Biologi, 12(1), 62. https://doi.org/10.25134/quagga.v12i1.2331
Husnul Khatimah, & Fatmah. (2019). Proses Berpikir Kreatif dalam Menyelesaikan Masalah Matematika Ditinjau dari Self Efficacy. Jurnal Pendidikan Mipa, 9(2), 128–132. https://doi.org/10.37630/jpm.v9i2.237
Jannah, N., Burhanuddin, & Susanti. (2023). Analisis Kemampuan Berpikir Kreatif Matematis Siswa Dalam Menyelesaikan Soal Matematika Ditinjau Dari Self Regulated Learning. Educator Development Journal, 1(1), 126–140. https://www.journal.ar-raniry.ac.id/index.php/edj/article
/view/2499
Khairunnufus, U., Laksmiwati, D., Hadisaputra, S., & Siahaan, J. (2019). Pengembangan Modul Praktikum Kimia Berbasis Problem Based Learning Untuk Kelas XI SMA. Chemistry Education Practice, 1(2), 36. https://doi.org/10.29303/cep.v1i2.981
Lasma Habeahan, W., Malik, M., & Huda Firdaus, M. (2023). Pengaruh Self Efficacy Terhadap Kemampuan Berpikir Kreatif Matematis Siswa Di Sma Harvard. Journal of Mathematics Educations and Science), 8(2), 235–239. https://jurnal.uisu.ac.id/index.php/mesuisu/article/view/6995
Lesmanawati, Y., Rahayu, W., Kadir, & Iasha, V. (2020). Pengaruh Self Regulated Learning Terhadap Kemampuan Berpikir Kreatif Matematis Siswa Sekolah Dasar. 4, 3(2), 524–532. https://journal.uii.ac.id/ajie/article/view/971
Mabruro, V. I. (2023). Kemampuan Berpikir Kreatif Peserta Didik Ditinjau dari Self-Regulated pada Model Pembelajaran Project Based Learning dengan Pendekatan Realistik. PRISMA, Prosiding Seminar Nasional Matematika, 551–556. https://journal.unnes.ac.id/sju/index.php/prisma/article/view/66788
Mauludin, A., & Nurjaman, A. (2022). Analisis Pengaruh Self Regulated Learning Terhadap Kemampuan Berpikir Kreatif Matematis Siswa SMA. JPMI, 5(2), 741–750. https://doi.org/10.22460/jpmi.v1i3.219-228
Nurluthfiana, F. (2023). Kemampuan Kreativitas Anak Melalui Media Kerajinan. Prossiding Seminar Nasional Pendidikan, Bahasa, Sastra,Seni, Dan Budaya, 2(1), 399–408. http://badanpenerbit.org/index.php/MATEANDRAU/article/view/312
Purwaningsih, W. I., & Supriyono, S. (2020). Analisis kemampuan berpikir kreatif siswa dalam menyelesaikan masalah matematika. Jurnal Pendidikan Surya Edukasi (JPSE), 6(2), 157–167. https://doi.org/10.37729/jpse.v6i2.6803
Putri, R. K. (2021). Analisis Kebutuhan Pengembangan Petunjuk Praktikum Fisiologi Tumbuhan untuk Pembelajaran Jarak Jauh. Prosiding Seminar Nasional, FITK UIN Jakarta 2021, 19–26. https://osf.io/28tqw/download
Rahayu, J., & Imami, A. I. (2022). Pengaruh self-regulated learning terhadap minat belajar siswa SMP pada pembelajaran matematika. AKSIOMA: Jurnal Matematika Dan Pendidikan Matematika, 13(3), 489–498. https://doi.org/https://doi.org/10.26877/aks.v13i3.13899
Ramadhany, D., & Rosy, B. (2021). Pengaruh Self Regulated Learning dan Minat Belajar terhadap Hasil Belajar PKK di SMKN 10 Surabaya. Journal of Office Administration : Education and Practice, 1(2), 164–178. https://doi.org/10.26740/joaep.v1n2.p164-178
Raza, N. (2017). Pengaruh Self-Regulated Learning Terhadap Persepsi Siswa Mengenai Tugas Akademik Pada Siswa. Psikoborneo: Jurnal Ilmiah Psikologi, 5(3). https://doi.org/10.30872/psikoborneo.v5i3.4426
Riduwan. (2020). Dasar Dasar Statistika. Bandung: Alfabeta. (hal:7-30)
Rosmayanthi, D., & Arhasy, E. A. R. (2019). Kemampuan Berpikir Kreatif Matematik Ditinjau Dari Self-Efficacy Peserta Didik Dengan Menggunakan Model Pembelajaran Arias (Assurance , Relevance , Interest , Assessment , Satisfaction). Prosiding Seminar Nasional & Call For Papers, 119–126. http://103.123.236.7/index.php/sncp/article/view/1032
Rosyida, F., Utaya, S., & Budijanto, B. (2016). Pengaruh Kebiasaan Belajar dan Self-Efficacy terhadap Hasil Belajar Geografi Di SMA. Jurnal Pendidikan Geografi, 21(2), 17–28. https://doi.org/10.17977/um017v21i22016p017
Rubenstein, L. D. V., Callan, G. L., & Ridgley, L. M. (2018). Anchoring the Creative Process Within a Self-Regulated Learning Framework: Inspiring Assessment Methods and Future Research. Educational Psychology Review, 30(3), 921–945. https://doi.org/10.1007/s10648-017-9431-5
Rusdi. (2018). Implementasi Teori Kreativitas Graham Wallas Dalam Sekolah Kepenulisan di Pesantren Mahasiswa Hasyim Asy’ari Cabeyan Yogyakarta. Muslim Heritage, 2(2), 259–274. https://doi.org/10.21154/muslimheritage.v2i2.1111
Schunk, D. H., & DiBenedetto, M. K. (2021). Self-efficacy and human motivation. Advances in Motivation Science, 8(November), 153–179. https://doi.org/10.1016/bs.adms.2020.10.001
Stajkovic, A. D., Bandura, A., Locke, E. A., Lee, D., & Sergent, K. (2018).
Test of three conceptual models of influence of the big five personality traits and self-efficacy on academic performance: A meta-analytic path-analysis. Personality and Individual Differences, 120(August 2017), 238–245. https://doi.org/10.1016/j.paid.2017.08.014
Sudjijana, M. Y. S., Herawati, J., & Subiyanto, D. (2020). Pengaruh Kepemimpinan Transformasional, Iklim Inovasi, Efikasi Diri Terhadap Kreativitas Karyawan Pada Industri Pembuatan Gerabah Di Desa Kasongan, Kabupaten Bantul. Jurnal Ekobis Dewantara, 2(3), 12–17. https://doi.org/10.26460/ed_en.v2i3.1600
Syamsu, F. D. (2017). Inkuiri Terbimbing untuk siswa SMP kelas VII Semester Genap. Bionatural, 4(2), 13–27. https://www.academia.edu/download/94559761/234.pdf
Tauhid, M. (2016). Pengaruh Self Action Dan Self Efficacy Terhadap Kreativitas Mahasiswa Dalam Kegiatan Praktikum Biologi Umum Jurusan Pendidikan Biologi Fakultas Tarbiyah Dan Keguruan UIN Alauddin Makasar. Jurnal Biotek, 4(2), 315–332.
Tuzzahra, R., Haji, S., & Susanta, A. (2023). Pengaruh Self Efficacy Terhadap Kemampuan Berpikir Kreatif Pada Pembelajaran Matematika SMA. Didactical Mathematics, 5(April), 11–19. https://ejournal.unma.ac.id/index.php/dm/issue/view/167
DOI: https://doi.org/10.36987/jpbn.v9i3.5065
Refbacks
Copyright (c) 2023 Sheilla Putri
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Jurnal Pembelajaran dan Biologi Nukleus (JPBN) by LPPM Universitas Labuhanbatu is under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License (CC BY - SA 4.0). Official contact: Rivo +6281362238917