Analysis and Reconstruction of Student Worksheets on the Practicum of Catalase Enzyme, with The Tools and Materials Alternative
Abstract
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Aliyah, G. R., & Puspitasari, E. D. (2022). Biology Laboratory: Facilities, Infrastructure and Utilization in Biology Learning. Journal on Biology and Instruction, 2(2), 77–88. https://doi.org/10.26555/joubins.v2i2.6956
Amalia, D., Rahmi, N. N., Hidayati, N., Oktaviana, R., Aurora, Z. F., Supriatno, B., & Anggraeni, S. (2022). Pengaruh Volume Substrat Terhadap Kerja Enzim Katalase Menggunakan Respirometer Ganong Sebagai Rekonstruksi Desain Kegiatan Praktikum Siswa. BEST Journal (Biology Education, Sains and Technology), 5(2), 07–12. https://jurnal.uisu.ac.id/index.php/best/article/view/5361
Astika, E., Anggraeni, S., & Supriatno, B. (2020). Analisis Komponen Penyusun Desain Kegiatan Laboratorium Enzim Katalase. Biodik, 6(3), 336–351. https://doi.org/10.22437/bio.v6i3.9469
Cahyani, P., Corebima, A. D., Zubaidah, S., & Mahanal, S. (2021). The Study Of Biology Practicum Model In Institute Of Teacher Education (ITE). Cakrawala Pendidikan, 40(3), 772–786. https://doi.org/10.21831/cp.v40i3.30379
Deratama, D., Anggraeni, S., & Supriatno, B. (2020). Analisis Komponen Penyusun Lembar Kerja Siswa Biologi SMA Pada Praktikum Uji Enzim Katalase. Biodik, 6(3), 302–311. https://doi.org/10.22437/bio.v6i3.9513
Dewi, I. S., Sunariyati, S., & Neneng, L. (2014). Analisis kendala pelaksanaan praktikum biologi di SMA Negeri se-kota Palangka Raya. Edu Sains: Jurnal Pendidikan Sains Dan Matematika, 2(1), 13–26. https://doi.org/10.23971/eds.v2i1.16
Inayah, G. N., Rahamadayanti, A., Argiyanti, A., Sukma, R. I., Supriatno, B., & Anggraeni, S. (2022). Alternatif Kegiatan Praktikum Tingkat SMA: Pengaruh pH terhadap Hasil Kerja Katalase Menggunakan Respirometer Ganong. Edukatif : Jurnal Ilmu Pendidikan, 4(4), 5432–5444. https://doi.org/10.31004/edukatif.v4i4.3289
Lanto, H., & Rende, J. C. (2021). Perancangan dan Pembuatan Serta Pengujian (Kelayakan) Keberfungsian Alat Mengukur Suhu Fluida pada Praktikum Suhu dan Kalor. In Jurnal Pendidikan Fisika Charm Sains E-ISSN (Vol. 2, Issue 3).
Lestari, M., Fifendy, M., & Ardi. (2017). Analisis Ketersediaan Peralatan dan Keterlaksanaan Kegiatan Di Laboratorium Biologi SMA Negeri se-Kabupaten Pasaman. Berkala Ilmiah Bidang Biologi, 1(2), 191–200.
Lestari, R., Supriatno, B., & Anggraeni, S. (2020). Analisis Konseptual, Praktikal, Konstruksi Pengetahuan dan Rekonstruksi Lembar Kerja Praktikum Enzim Katalase. Biodik, 6(4), 476–491. https://doi.org/10.22437/bio.v6i4.9548
Millar, R. (2004). The Role Of Practical Work In The Teaching And Learning Of Science. National Academy off Sciences.
Muchsin, A., Supriatno, B., & Anggraeni, S. (2021). Rekonstruksi Desain Kegiatan Laboratorium Kurikulum KTSP dan K-13 Pada Materi Ekosistem Untuk Mengembangkan HOTS Siswa. Jurnal Kependidikan: Jurnal Hasil Penelitian Dan Kajian Kepustakaan Di Bidang Pendidikan, Pengajaran Dan Pembelajaran, 7(3), 520. https://doi.org/10.33394/jk.v7i3.3804
Novak, J. D., & Gowin, B. D. (1984). Learning how to learn. Cambridge University Press.
Rahmadani, S. (2023). Analisis Penyebab Kesulitan Melakukan Praktikum Pada Mata Kuliah Biologi Umum Mahasiswa STKIP Pembangunan Indonesia Makassar. JUPENJI : Jurnal Pendidikan Jompa Indonesia, 2(1), 22–31. https://doi.org/10.57218/jupenji.vol2.iss1.565
Ramadhayanti, R., Anggraeni, S., & Supriatno, B. (2020). Analisis dan Rekonstruksi Lembar Kerja Peserta Didik Indra Pengecap Berbasis Diagram Vee. Biodik, 6(2), 200–213. https://doi.org/10.22437/bio.v6i2.9441
Ridarsyah, N. L. M., Priyanto, D., & Aditya, G. (2015). Efektifitas Hidrogen Peroksida Dalam Membunuh Bakteri Air Ultra Scaler Pada Dental Unit Di Rsigm Sultan Agung Semarang. ODONTO : Dental Journal, 2(1), 29. https://doi.org/10.30659/odj.2.1.29-33
Seniwati. (2014). Pemanfaatan Media KIT Enzim dalam Meningkatan Aktivitas Belajar SIswa XII IPA 5 DI SMAN I Bontonompo. Jurnal Nalar Pendidikan Volume 2, Nomor 1, Jan-Jul 2014, 2(ISSN: 2330-0794), 31–36.
Setiawan, H., Supriatno, B., & Anggraeni, S. (2022). Analisis Praktikal dan Pengembangan Desain Kegiatan Laboratorium (DKL) Cara Kerja Enzim Katalase bagi Kelas XII SMA. Edukatif : Jurnal Ilmu Pendidikan, 4(4), 5392–5403. https://doi.org/10.31004/edukatif.v4i4.3224
Sinurat, L., Supriatno, B., & Anggraeni, S. (2021). Analisis Komponen Penyusun Desain Kegiatan Laboratorium Berbasis Keterampilan Proses Sains Pada Materi Kerja Enzim Katalase. Biodik, 7(3), 56–67. https://doi.org/10.22437/bio.v7i3.13028
Sugiarti. (2017). Metode Demonstrasi Interaktif Berbasis Inkuiri dalam Pembelajaran Konsep Metabolisme pada Siswa Kelas XII SMA Angkasa Bandung. Mangifera Edu: Jurnal Biologi and Pendidikan Biologi, 2(1), 43–49.
Supriatno, B. (2013). Pengembangan Program Perkuliahan Pengembangan Praktikum Biologi Sekolah Berbasis ANCORB untuk Mengembangkan Kemampuan Merancang dan Mengembangkan Desain Kegiatan Laboratorium. Universitas Pendidikan Indonesia.
Supriatno, B. (2018). Praktikum untuk Membangun Kompetensi. Proceeding Biology Education Conference.
Verawati, Y., & Supriatno, B. (2023). Analisis dan Rekonstruksi Desain Kegiatan Laboratorium Enzim Katalase. JIIP - Jurnal Ilmiah Ilmu Pendidikan, 6(10), 8371–8380. https://doi.org/10.54371/jiip.v6i10.2276
Wahidah, N. S., Supriatno, B., & Kusumastuti, M. N. (2018). Analisis Struktur dan Kemunculan Tingkat Kognitif pada Desain Kegiatan Laboratorium Materi Fotosintesis. Assimilation: Indonesian Journal of Biology Education, 1(2), 70–76. https://doi.org/10.17509/aijbe.v1i2.13050
Wardyaningrum, A. R., & Suyanto, S. (2019). Improving Students’ Conceptual Understanding of Biology through Quipper School. Journal of Physics: Conference Series, 1233(1). https://doi.org/10.1088/1742-6596/1233/1/012001
Zulkarnaen, K., Desia Mutiani, L., Faritzah, C. P., Cristanti, W., Supriatno, B., & Anggraeni, S. (2022). Pengaruh Suhu terhadap Bioreaktor Tekanan pada Percobaan Enzim Katalase. Jurnal Biologi Dan Pembelajarannya, 17(2), 1–15.
DOI: https://doi.org/10.36987/jpbn.v10i2.5766
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Copyright (c) 2024 Shopiah Dhuha Siregar
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Jurnal Pembelajaran dan Biologi Nukleus (JPBN) by LPPM Universitas Labuhanbatu is under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License (CC BY - SA 4.0). Official contact: Rivo +6281362238917