School Readiness Analysis in Student Profile Reinforcement Project of Pancasila and Rahmatan Lil Alamin (P5-PPRA): Implement Simulation At MAS Daruzzahidin
Abstract
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Andrea, F. H. (2023). Strategi Penerapan Kurikulum Merdeka. Southeast Asian Journal of Islamic Education Management, 4(2), 149-164.
Annisa, I. M., Istiharoh, & Pramesheila. (2023). Program P5 Sebagai Implementasi Kurikulum Merdeka. Atmosfer Jurnal Pendidikan, Bahasa, Sastra, Seni, Budaya, 1(2), 176-187.
Balai Guru Penggerak. (2023). Artikel. Apa Itu Projek Penguatan Profil Pelajar Pancasila. link akses. https://bgpsulawesiutara.kendikbud.go.id
Depdiknas. (2003). Undang-undang RI No. 20 Tentang Pendidikan Nasional.
Depdiknas. (2006). Permen Nomor 22 Tahun 2006. Jakarta: Depdiknas.
Dewi, F., Halimah, S., dan Haidir, H. (2024). Proyek Penguatan Profil Pelajar Rahmatan Lil’Alamin dalam Kurikulum Merdeka. Jurnal Karya Ilmiah Guru, 9(3), 1301-1311.
Fauizah, N.N., Ningsi, N., Husna, N., Hidayat R. (2023). Analisis Implementasi Proyek Penguatan Profil Pelajar Pancasila dan Profil Pelajar Rahmatan Lil’Alamin. Jurnal Pendidikan Guru MI, 4(1), 1-10.
Farhana, G., Cholimah, N. (2024). Proyek Penguatan Profil Pelajar Pancasila sebagai Upaya Peningkatan Karakter Anak Usia Dini. Obsesi: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini. 8(1), 137-148
Firmansyah, H. (2023). Proses Perubahan Kurikulum K-13 Menjadi Kurikulum Merdeka. Jurnal Ilmu Pendidikan, 5(3), 1230-1240
Ismail, S., Suhana, S., & Zakiah, Q. Y. (2021). Analisis Kebijakan Penguatan Pendidikan Karakter dalam Mewujudkan Pelajar Pancasila di Sekolah. Jurnal Manajemen Pendidikan, 2(1), 76–84.
Iqbal, A., & Mohammad, Z. A. (2023). Implementasi Kurikulum Merdeka Pada Pembelajaran. Jurnal Iseedu, 7(1), 30-47.
Kemendikbud Ristek. (2021). Panduan Pengembangan Projek Penguatan Profil Pelajar Pancasila. Kementerian Pendidikan Dan Kebudayaan, 1–108. http://ditpsd.kemdikbud.go.id/hal/profil-pelajar-pancasila
Khairunnisa, A.A., I. Isrokaton dan Cucun Sunaengsih. (2024). Studi Implementasi Projek P5 Meningkatkan Berpikir Kritis. Jurnal Education, 10(1), 242-250.
Kohar, D.A, Fathurahman, F., Hasanah, A., Arifin, B.S. (2024). Implementasi P5-PPRA Sebagai Internalisasi Karakter dan Kreativitas Siswa. Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 9(2), 5460-5474.
Marlina, S., Suhartono, S., Romdloni, R., dan Ikhsanudin, M. (2024). Pendampingan Inovatif Pembuatan Modul Proyek P5-PPRA. Jurnal Indonesia Mengabdi, 6(1), 87-90.
Naila R. dan Oksiana J. (2024). Kesiapan sekolah dalam Melaksanakan P5. Jurnal Pendidikan Tambusai, 8(21), 4096-4106.
Nur’aini, S. (2023). Implementasi Project Penguatan Profil Pelajar Pancasila (P5) Profil Pelajar Rahmatan Lil’Alamin dalam Kurikulum Prototipe Di Sekolah. Jurnal Ilmiah Pedagogik, 2(1), 84-97.
Puspayanti, A. (2023). Konsep P5-PPRA. Denpasar: Kementerian Agama Balai Diklat Keagamaan.
Rachmawati, N., Marini, A., Nafiah, M., Nurasiah, I. (2022). Projek Penguatan Profil Pelajar Pancasila dalam Implementasi Kurikulum Prototipe di Sekolah Penggerak Jenjang Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 6(3), 3613-3625. https://doi.org/10.31004/basicedu.v6i3.2714
Ratna, F., Kartika & Febby, N. S. (2022). Kesiapan Sekolah Kimia Menghadapi Kurikulum Merdeka. Jurnal Al’Ilmi, 11(2), 1-5.
Risky, M., S. Pia. Maria & Yogi, A. (2024). Projek Penguatan Profil Pelajar Pancasila. Bandung: Pusat Kurikulum dan Pembelajaran.
Safitri, A., Wulandari, D., Herlambang, Y.T. (2022). Proyek Penguatan Profil Pelajar Pancasila: Sebuah Orientasi Baru Pendidikan dalam Meningkatkan Karakter Siswa Indonesia. Jurnal Basicedu, 6(4), 7076–7086. https://doi.org/10.31004/basicedu.v6i4.3274
Saleh, S. (2017). Analisis Data Kualitatif, Bandung: Pustaka Ramadhan.
Santosa, H. B. (2023). Asesmen Projek Penguatan P5-PPRA. Denpasar: Kementerian Agama Balai Diklat Keagamaan.
Siregar, E. R. S dan Mardianto. (2024). Implementasi P5-PPRA Dalam Kurikulum Merdeka. Jurnal Pendidikan Agama Islam, 9(1), 86-104.
Tia, N. Ahmad & Lisa, M. (2023). Analisis Kegiatan P5 Sebagai Penerapan Pembelajaran Berdiferensiasi Pada Kurikulum Merdeka Era Digital. Seminar Nasional PROSPEK.
Yuntawati & I Wayan, S. (2023). Projek P5 Sebagai Penerapan Diferensiasi Pembelajaran dalam Kurikulum Merdeka. Empiricism Journal, 4(2), 515-525.
Wahyuni, I. (2021). Integrasi Nilai-Nilai Keagamaan dan Kurikulum Merdeka. Jurnal Pendidikan Islam, 11(02), 201-213
DOI: https://doi.org/10.36987/jpbn.v10i3.6119
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Copyright (c) 2024 Indra Indra, Amna Emda
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Jurnal Pembelajaran dan Biologi Nukleus (JPBN) by LPPM Universitas Labuhanbatu is under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License (CC BY - SA 4.0). Official contact: Rivo +6281362238917