PENINGKATAN KINERJA UMKM MELALUI KEPRIBADIAN DAN STRATEGI PEMASARAN DIMODERASI OLEH PENGGUNAAN TEKNOLOGI INFORMASI DITENGAH BADAI COVID-19

Elyas Albar, Munaing Munaing, Aswar Aswar

Abstract


The aim of the study is to determine the contribution of personality and marketing strategies in improving THE performance of MSMEs, both directly and moderated by the Use of Information Technology. Quantifiative research method of an exploitatory approach where the variables of Personality, Marketing Strategy, Technology Use and MSME Performance. The population is MSMEs in Makassar, a sample of respondents of 100 MSME actors in the city of Makassar and a random sampling technique. Data collection by disseminating questionnaires, observations and documentation. Research questionnaire with Liker Scale tested for validity and reability.  Hypothesis testing was carried out using the Sem-PLS (partial least square) analysis technique. The results of this study show that the personality and marketing strategy variables have a positive and significant effect on the performance of MSME actors. Personality and Marketing Strategy have a positive and significant effect on the performance of MSMEs moderated by the use of Information Technology


Full Text:

PDF

References


Andharini, S. N. (2012). Pemasaran kewirausahaan dan kinerja usaha mikro kecil dan menengah. Jurnal Ekonomika Bisnis, 3(2), 121–130.

Ardiani, W., & Putra, R. (2019). Pengaruh Karakteristik Wirausaha Dan Pemberian Dana Bergulir Terhadap Kinerja Umkm. Jurnal Bisnis Darmajaya, 5(2), 37–52.

Aulia, Y. (2019). Pengaruh Konflik Peran Dan Kepribadian Locus of Control Internal Terhadap Kinerja Karyawan Dengan Teknologi Informasi sebagai Variabel Moderasi. Jurnal Liability, 01, No.02(2), 22–39. Retrieved from https://journal.uwks.ac.id/index.php/liability/article/view/871

Awaluddin, M. (2017). Pengaruh kepribadian enterpreneuship islam dan akses informasi terhadap strategi bisnis dan kinerja bisnis usaha kecil di kota makassar. Jurnal UIN Alauddin Makassar, 3(1), 79–97.

Azwar, S. (2017). Metode Penelitian. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.

Bahtiar, R. A. (2021). Dampak Pandemi Covid-19 Terhadap Sektor Usaha Mikro, Kecil, dan Menengah Serta Solusinya. Pusat Penelitian Badan Keahlian DPR RI, Bidang Ekonomi Dan Kebijakan Publik, XIII(10), 19–24.

Cantika, P., Hilendri, B. A., & Nurabiah. (2022). Pengaruh Pengetahuan Akuntansi Manajemen Kepribadian Wirausaha dan Tingkat Pendidikan terhadap Kinerja Pengelola Usaha Mikro Kecil dan Menengah di Kecamatan Sanggar Kabupaten Bima. Jurnal RISMA, 2(1), 175–185.

Dinas, K. (2015). Peraturan Menteri Koperasi Dan Usaha Kecil Dan Menengah. Https://Ppklkemenkop.Id/Index.Php?Rute=Post&Term=Detail&Pos=76.

Dwiastanti, A., & Mustapa, G. (2020). Pengaruh Karakteristik Wirausaha, Lingkungan Eksternal dan Strategi Bertahan Umkm dalam Menjaga Keberlangsungan Usaha di Musim Pandemi Covid 19. Business and Accounting Education Journal, 1(3), 228–240. https://doi.org/10.15294/baej.v1i3.42740

Ekaputri, S., Sudarwanto, T., & Marlena, N. (2018). Peran Lingkungan Industri, Perilaku Kewirausahaan dan Kemampuan Manajerial terhadap Kinerja Perusahaan pada Usaha Logam Skala Mikro. Jurnal Riset Manajemen Sains Indonesia (JRMSI), 9(1), 1–21.

Elwisam, & Lestari, R. (2019). Penerapan Strategi Pemasaran, Inovas Produk Kreatif dan Orientasi Pasar Untuk Meningkatkan Kinerja. Jurnal Riset Manajemen Dan Bisnis (JRMB) Fakultas Ekonomi UNIAT, 4(2), 277–286.

Fahmi, A. K. A., & Mudiantono. (2019). Analisis pengaruh jaringan, teknologi informasi dan komunikasi, serta inovasi terhadap keunggulan bersaing dan kinerja usaha (studi pada umkm di purwokkerto). Dionegoro Journal of Management, 8(2018), 1–13.

Ghozali, I. (2016). Konsep, Teknik dan Aplikasi menggunakan Program Aplikasi Smart PLS 3.0. Pdf. Universitas Diponegoro

Ghozali, I., & Latan, H. (2014). Partial Least Squares Konsep, Teknik dan Aplikasi Menggunakan Program SmartPLS 3.0. Semarang: Badan Penerbit Universitas Diponegoro.

Halim, A. (2020). Pengaruh Pertumbuhan Usaha Mikro, Kecil Dan Menengah Terhadap Pertumbuhan Ekonomi Kabupaten Mamuju. Jurnal Ilmiah Ekonomi Pembangunan, 1(2), 157–172. Retrieved from https://stiemmamuju.e-journal.id/GJIEP/article/view/39

Hardilawati, W. laura. (2020). Strategi Bertahan UMKM di Tengah Pandemi Covid-19. Jurnal Akuntansi Dan Ekonomika, 10(1), 89–98. https://doi.org/10.37859/jae.v10i1.1934

Hendayana, Y., & Wiludjeng, S. S. (2021). The Effect Of Entrepreneurial Orientation And Product Innovation On The Performance Of Kadin Jabar Development Smes In The Food Industry. Turkish Journal of Computer and Mathematics Education, 12(8), 833–839.

Indrastuti, S. (2021). Pengaruh Kepribadian terhadap Kinerja Karyawan dengan Variabel Intervening Kompetensi Karyawan Pada Mutiara Merdeka Hotel Pekanbaru. Jurnal Ekonomi KIAT, 32(2), 98–107.

Indriani, S. S., & Prasanti, D. (2020). Analisis konvergensi simbolik dalam media sosial youth group terkait kasus COVID-19 di Indonesia. Jurnal Kajian Komunikasi, 8(2), 179. https://doi.org/10.24198/jkk.v8i2.27271

Koperasi, D. (2021). Sehat atau Ekonomi, Dilema Kala Jam Malam Diberlakukan di Makassar. Dinas Koperasi UMK SulSel.

Kotler, & Keller. (2012). Marketing Management (14th ed.). Jakarta: Person Education.

Larsen, R. J., Buss, D. M., Wismeijer, A., Song, J., & Van den Berg, S. (2005). Personality psychology: Domains of knowledge about human nature.

Lestari, F. (2013). Pengaruh Jiwa Kewirausahaan dan Kreativitas Terhadap Keberhasilan Usaha pada Sentra Industri Rajutan Binong Jati Bandung. Artikel Ilmiah, 14–15.

Mukoffi, A., & As’adi, A. (2021). Karakteristik wirausaha, modal usaha dan kecanggihan teknologi terhadap kinerja UMKM di masa pandemi Covid-19. Jurnal Paradigma Ekonomika, 16(2), 235–246. https://doi.org/10.22437/jpe.v16i2.12552

Munizu, M. (2010). Pengaruh Faktor-Faktor Eksternal dan Internal Terhadap Kinerja Usaha Mikro dan Kecil (UMK) di Sulawesi Selatan. Jurnal Manajemen Dan Kewirausahaan, 12(1), pp.33-41. Retrieved from http://puslit2.petra.ac.id/ejournal/index.php/man/article/view/17987

Nasruddin. (2021). Keputusan Pembelian Mobil Toyota di PT . Hadji Kalla. 3, 19–27.

Oktaviani, R. F. (2017). Peran Kemajuan Teknologi Ecommerce Untuk Percepatan Keberhasilan Kinerja Dengan Penerapan Strategi Pemasaran Ukm (Kasus Ukm Sektor Fashion Di Wilayah Jakarta). Jurnal Ekonomika Dan Manajemen, 6(2), 176–195.

Oswari, T., Suhendra, E. S., Harmoni, A., Pengajar, S., & Gunadarma, U. (2008). Model Perilaku Penerimaan Teknologi Informasi : Pengaruh Variabel Prediktor , Moderating Effect , Dampak Penggunaan Teknologi Informasi Terhadap Produktivitas dan Kinerja Usaha Kecil. Kommit, (Kommit), 20–21.

Prakoso, S. A., & Rusdarti. (2017). Pengaruh Pemanfaatan Teknologi Informasi, Kelompok Teman Sebaya Dan Status Sosial Ekonomi Orangtua Terhadap Perilaku Konsumtif Mahasiswa (Studi Kasus Pada Mahasiswa Jurusan Pendidikan Ekonomi Universitas Negeri Semarang Angkatan 2013). Economic Education Analysis Journal, 3(1), 1–10.

Pratiwi, N. P. T. W. (2021). Pemberdayaan Umkm Melalui Penerapan Teknologi Informasi Pada Masa Pandemi Covid -19 Di Desa Adat Kapal Kecamatan Mengwi Kabupaten Badung. Jurnal Sewaka Bhakti, 7(2), 121–128.

Purnomo, R. (2010). Pengaruh kepribadian, Self Efficacy dan Locus of Control terhadap persepsi Kinerja Usaha Kecil Menengah. Jurnal Bisnis Dan Ekonomi, 17(2), 144–161.

Purnomo, R., & Lestari, S. (2010). Pengaruh Kepribadian, Self-Efficacy, Dan Locus of Control Terhadap Persepsi Kinerja Usaha Skala Kecil Dan Menengah. Jurnal Bisnis Dan Ekonomi (JBE), 17(2), 144–160.

Rosa, Y. Del, & Idwar. (2019). Strategi Bertahan UMKM Kuliner Kota Padang Saat Pandemi Global Covid 19. Handbook of Pediatric Retinal OCT and the Eye-Brain Connection, pp. 285–287. https://doi.org/10.1016/B978-0-323-60984-5.00062-7

Septiani, R. N., & Wuryani, E. (2020). Pengaruh Literasi Keuangan Dan Inklusi Keuangan Terhadap Kinerja Umkm Di Sidoarjo. E-Jurnal Manajemen Universitas Udayana, 9(8), 3214. https://doi.org/10.24843/ejmunud.2020.v09.i08.p16

Setiawan, H. (2013). Pengaruh Orientasi Pasar, Budaya Organisasi Dan Orientasi Kewirausahaan Terhadap Kinerja Usaha (Studi pada Usaha Kecil Pengolahan di Kota Palembang). Jurnal Manajemen Dan Bisnis Universitas Sriwijaya, 1.

Sukarman. (2020). Kausalitas Anak dan Orang Tua : Relevansi antara Teori Konvergensi dalam Psikologi Pendidikan Barat dengan Teori Fitrah dalam Perspektif Islam. Jurnal Wacana, 12(1), 20–35. https://doi.org/10.13057/wacana.v12i1.165

Sumantri, U., & Gemina, D. (2015). Pengaruh Faktor Kepribadian Individual, Selff-Efficacy Serta Locus Of Control Terhadap Kinerja Usaha Mikro Kecil Dan Menengah Di Kecamatan Caringin Kabupaten Bogor. Jurnal Visonida, 1(2), 59–72.

Suyono, H., Amanda, C., & Fitroh, R. (2021). Model Kepribadian Multikultural Generasi Milenial Memanfaatkan Teknologi Informasi di Masa Pandemi Covid-19 Sebagai Upaya Menumbuhkan Enterpreneur. KONSTELASI: Konvergensi Teknologi Dan Sistem Informasi, 1(1), 1–11. https://doi.org/10.24002/konstelasi.v1i1.4280

Tanjung, M. A. (2017). Koperasi Dan UMKM Sebagai Fondasi Prekonomian Indonesia (O. M. Dwiasri & A. Maulana (Eds.)). Erlangga

Tina Nur Anisa, N. H. M. A. (2021). Pengaruh Karakteristik Wirausaha, Modal Usaha, Strategi Pemasaran Terhadap Perkembangan Usaha Mikro Kecil Menengah (UMKM) Dengan Inovasi Sebagai Variabel Intervening (Studi Kasus Pelaku UMKM di Kabupaten Semarang). Jurnal Sketsa Bisnis, 08(02), 123–134.

Tirtayasa, S., Nadra, I., & Khair, H. (2021). Strategi Pemasaran Terhadap Peningkatan Kinerja UMKM dimoderasi Teknologi pada masa Pandemi Covid-19 The Effect of Marketing Strategy on Improving SMEsPerformance is moderated by Technology during the Covid-19 Pandemic. Jurnal Ilmiah Manajemen Dan Bisnis, 22(2), 20371. https://doi.org/10.30596/jimb.v22i2.7395

Wahyuni, K. I., Tarifu, L., & Dilla, S. (2020). Efek Konvergensi Media Online Kendari Pos. Jurnal Online Jurnalistik, 2(2), 20–28.

Wilantara, R. F., & Susilawati. (2016). Strategi Dan Kebijakkan Pengembangan UMKM (R. Indrawan (Ed.)). PT Refika Aditama

Zou, S., & Stan, S. (1998). The determinants of export performance: A review of the empirical literature between 1987 and 1997. International Marketing Review, 15(5), 333–356. https://doi.org/10.1108/02651339810236290




DOI: https://doi.org/10.36987/ecobi.v10i1.3889

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Lisensi Creative Commons

ECOBISMA (Journal of Economics, Business and Management) [p-ISSN: 2477-6092] [E-ISSN: 2620-3391] managed by the Faculty of Economics and Business, Labuhanbatu University is disseminated under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-Share Alike 4.0 International License.
Based on work at http://jurnal.ulb.ac.id/index.php/ecob.