PENGEMBANGAN MEDIA VISUAL FLASHCARD BERBASIS ADOBE PREMIERE DI SEKOLAH DASAR
Abstract
This study aims to produce a visual flashcard learning media for fourth grade elementary school students, as well as to determine the quality of the flashcard product that has been produced so that it is suitable for use in learning Natural Sciences. This research is a research and development (R&D) adapted using the ADDIE development model. There are 5 stages in ADDIE, including: 1) Analysis, 2) Design, 3) Development, 4) Implementation, 5) Evaluation. Validation was carried out by media experts, material experts, as well as due diligence on 3 teachers in different schools. The media created were tested by students as many as 81 students. The results show that the visual flashcard media in Natural Science learning that has been made based on the assessment of students in the software aspect is 88% with very good scoring criteria, material aspect is 89% with very good scoring criteria and 89% in visual communication aspect with very good scoring criteria. good.
Full Text:
PDFReferences
Adiyanta, F. C. S. (2019). Hukum dan Studi Penelitian Empiris : Penggunaan Metode Survey sebagai Instrumen Penelitian Hukum Empiris. Adminitrative Law & Governance Journal., 2(4), 697–709.
Anugraheni, I. (2017). Analisa Faktor-Faktor yang Mempengaruhi Proses Belajar Guru-Guru Sekolah Dasar. Kelola: Jurnal Manajemen Pendidikan, 4(2), 205. https://doi.org/10.24246/j.jk.2017.v4.i2.p205-212
Asmara, A. P. (2015). Pengembangan Media Pembelajaran Berbasis Audio Visual Tentang Pembuatan Koloid. Jurnal Ilmiah Didaktika, 15(2), 156. https://doi.org/10.22373/jid.v15i2.578
Baharun, H. (2016). Pengembangan Media Pembelajaran Pai Berbasis Lingkungan Melalui Model ASSURE. Cendekia: Journal of Education and Society, 14(2), 231. https://doi.org/10.21154/cendekia.v14i2.610
Damayanti, E., & Yunus, S. R. (2016). Pengembangan Media Visual Flash Card pada Materi Interaksi Makhluk Hidup dengan Lingkungannya Development of Visual Media Flash Card at the Matter of Interaction between Living Things and Its Environment. V(2), 175–182.
Darna, N., & Herlina, E. (2018). Memilih Metode Penelitian Yang Tepat: Bagi Penelitian Bidang Ilmu Manajemen. Jurnal Ilmu Manajemen, 5(1), 287–292. https://doi.org/10.2827/jeim.v5i1.1359
Dewangga, V., Rizaldi, T., Purnomo, F. E., Mastrip, J., & Box, P. O. (2017). Implementasi Aplikasi Multimedia Flashcard untuk Pembelajaran Kosakata Bahasa Inggris bagi Siswa SD Negeri Rejoagung. 108–112.
Enterprise, J. (2018). Otodidak Adobe Illustrator. Elex Media Komputindo. https://books.google.co.id/books?id=eJJuDwAAQBAJ
Fitria, N., Lamada, M. S., & Bakri, H. (2019). Pengembangan Media Pembelajaran Organ Tubuh Manusia Berbasis Videografis SMPN 1 Limbong. Jurnal UNM, 1–22.
Hotimah, E. (2017). Penggunaan Media Flashcard Dalam Meningkatkan Kemampuan Siswa Pada Pembelajaran Kosakata Bahasa Inggris. Jurnal Pendidikan Universitas Garut, 04(01), 10–18. www.journal.uniga.ac.id
Hujaemah, E., Saefurrohman, A., & Juhji. (2019). PENGARUH PENERAPAN MODEL SNOWBALL THROWING TERHADAP HASIL BELAJAR IPA DI SEKOLAH DASAR. 23–32.
Iswari, F. (2017). Pengembangan Media Pembelajaran Bahasa Inggris Berupa Flashcard Bergambar pada Tingkat Sekolah Dasar. Deiksis, 9(02), 119. https://doi.org/10.30998/deiksis.v9i02.1375
JANNAH, M., & JULIANTO, J. (2018). PENGEMBANGAN MEDIA VIDEO ANIMASI DIGESTIVE SYSTEM UNTUK MENINGKATKAN HASIL BELAJAR SISWA MATA PELAJARAN IPA KELAS V. Jurnal Penelitian Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 6(2), 254798.
khairani, majidah. (2016). Pengembangan Media Pembelajaran Dalam Bentuk Macromedia Flash Materi Tabung Untuk Smp Kelas Ix. Jurnal Iptek Terapan, 10(2), 95–102. https://doi.org/10.22216/jit.2016.v10i2.422
Komariah, N., Manajamen, D., Islam, P., Islmu, F., Islam, A., Indragiri, U. I., Belakang, A. L., & Information, P. (2016). Pemanfaatan blog sebagai media pembelajaran berbasis ict. PEMANFAATAN BLOG SEBAGAI MEDIA PEMBELAJARAN BERBASIS ICT, 5, 80-``105.
Lubis, M. A. (2016). Pembelajaran Tematik di SD/MI; Pengembangan Kurikulum 2013. In IOSR Journal of Economics and Finance (Vol. 3, Issue 1). https://doi.org/https://doi.org/10.3929/ethz- b-000238666
Lukman, A., Hayati, D. K., & Hakim, N. (2019). Pengembangan Video Animasi Berbasis Kearifan Lokal p ada Pembelajaran I PA Kelas V d i Sekolah Dasar. Elementary Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 5(2), 153–166. http://e- journal.metrouniv.ac.id/index.php/elementary/article/view/1750
Maharani, D., Hotami, M., Informatika, M., & Kisaran, A. R. (2017). RENDERING VIDEO ADVERTISING DENGAN ADOBE AFTER EFFECTS DAN PHOTOSHOP. 2, 105–111.
Maryanto, R. I. P., & Wulanata, I. A. (2018). Penggunaan Media Flashcard Untuk Meningkatkan Pengenalan Bentuk Huruf Siswa Kelas I Pada Mata Pelajaran Bahasa Indonesia Di Sekolah Abc Manado. Pedagogia, 16(3), 305. https://doi.org/10.17509/pdgia.v16i3.12073
Masykur, R., Nofrizal, & Syazali, M. (2017). Pengembangan Media Pembelajaran Matematika dengan Macromedia Flash. 177–186.
Mizwar, K., & Jambi, F. U. (2018). Pengembangan Media Pembelajaran Flashcard Program Studi Pendidikan Guru Sekolah Dasar. 1–14.
Muhibuddin, F. (2015). Jurnal Dimensi Pendidikan dan Pembelajaran Vol 3. No. 1 Januari 2015 | 24. Jurnal Dimensi Pendidikan Dan Pembelajaran Vol 3. No. 1 Januari 2015 | 24, 3(1), 24–29.
Mulyani, S. (2017). Jurnal Profesi Keguruan. 3(2), 143–148.
Novitasari, F., Djahir, Y., & Fatimah, S. (2015). PENGARUH MEDIA ADOBE ILLUSTRATOR TERHADAP HASIL BELAJAR PESERTA DIDIK PADA MATA PELAJARAN EKONOMI DI SMA SRIJAYA NEGARA.
Nurannisaa, S., Valentina, A., & Widyani, A. I. (2016). Penggunaan Media Pembelajaran Visual pada Mata Kuliah Estetika. 12(1).
Nurdyansyah, M. K., & Amalia, F. (2015). MODEL PEMBELAJARAN BERBASIS MASALAH PADA PELAJARAN IPA MATERI KOMPONEN EKOSISTEM. 1, 1–8.
Nurhalimah, S. R., Suhartono, S., & Cahyana, U. (2017). Pengembangan Media Pembelajaran Mobile Learning Berbasis Android pada Materi Sifat Koligatif Larutan. JRPK: Jurnal Riset Pendidikan Kimia, 7(2), 160–167. https://doi.org/10.21009/jrpk.072.10
Rosidah, A. (2016). Kata Kunci : Hasil Belajar, IPS, Media Pembelajaran Visual 121. 2, 122.
Saputro, A., Informatika, M., Informasi, F. T., Luhur, U. B., Utara, P., Lama, K., & Interaktif, M. (2018). Implementasi Multimedia Interaktif Belajar Mengenal Hewan Sebagai Media Edukasi Pada Tk Budi Mulia Tangerang. 416–421.
Sastrawan, P. V., ., I Ketut Resika Arthana, S.T., M. K., & ., I Gede Partha Sindu, S.Pd., M. P. (2017). Pengembangan SOP Fakultas Teknik dan Kejuruan Universitas Pendidikan Ganesha Berbasis Animasi. Kumpulan Artikel Mahasiswa Pendidikan Teknik Informatika (KARMAPATI), 6(1), 114. https://doi.org/10.23887/karmapati.v6i1.9394
Sudana, I. P. A., & Wesnawa, I. G. A. (2017). PENERAPAN MODEL PEMBELAJARAN KOOPERATIF TIPE STAD UNTUK MENINGKATKAN HASIL BELAJAR IPA. 1, 1–8.
Supriyadi. (2019). Pemanfaatan Plugin After Effect Untuk Produksi Film. Komunikasi, 10(1), 1–3.
Taseman. (2020). Pemanfaatan Media Visual Pada Pembelajaran IPS Di MI Darul Mutaallimin Sidoarjo. 2(1), 86–97.
Wahyuni, H. T., Setyosari, P., & Kuswandi, D. (2016). Implementasi Pembelajaran Tematik Kelas 1 Sd. Edcomtech, 1(2), 129–136.
Yoga. (n.d.). Desain Packaging Adobe Illustrator Cs. Elex Media Komputindo. https://books.google.co.id/books?id=oMijpWMqY4wC
DOI: https://doi.org/10.36987/jes.v9i1.2518
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Copyright (c) 2022 Arum Fatayan, Zulherman Zulherman, Sahla Weny Triannisa
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.