PENGARUH MODEL PEMBELAJARAN INKUIRI TERBIMBING TERHADAP KETERAMPILAN PROSES SAINS FISIKA PADA HUKUM KE NOL TERMODINAMIKA

Herman Jufri Andi, Rohmah Maghfirotur

Abstract


The purpose of this study was to determine whether or not there was a significant effect of the application of the guided inquiry learning model on science process skills in the law to zero thermodynamics. This research is a Quasy Experimentalresearch with pretest posttest control group design. The population of this research is all students of class XI even semester of Madrasah Aliyah Al-Islamiyah 1 Sumber Batu, while the sample of this research is 2 classes, where one class is used as control class and one class is used as experimental class. Based on the results of hypothesis testing using the Independent Sample T-test in the SPSS V.25 program, the value of 4,234>2,042 and significant 0.000 < 0.05. So that it can be concluded that there is a significant effect of the application of the guided inquiry learning model on science process skills in the law to zero thermodynamics.

Full Text:

PDF

References


Amalia Sari, R., Surbakti, A., & Hasnunidah, N. (2020). Perbandingan Pengaruh Model Pembelajaran Inkuiri Terbimbing dengan Inkuiri Bebas yang Dimodifikasi terhadap Keterampilan Proses Sains. Jurnal Bioterdidik: Wahana Ekspresi Ilmiah, 8(2), 1–10.

Bouty, E. (1896). A. EBELING et G. SCHMIDT. - Ueber magnetische Ungleichmässigkeit und das Ausglühen von Eisen und Stahl (Sur le défaut d’homogénéité magnétique et sur le recuit du fer et de l’acier). Wied. Ann., t. LVIII, p. 330; 1896. A. EBELING. - Prüfung der magnetischen Homogenität von Eisen und Stahlstä ben mittels der electrischen Leitungsfähigkeit (Essai de l’homogénéité magnétique de barreaux de fer et d’acier, au moyen de la conductibilité électrique). Ibid., p. 342. J. Phys. Theor. Appl., 5(1), 423–424. https://doi.org/10.1051/jphystap:018960050042301

Budiyono, A., & Hartini, H. (2016). Pengaruh Model Pembelajaran Inkuiri Terbimbing Terhadap Keterampilan Proses Sains Siswa SMA. Wacana Didaktika, 4(2), 141–149. https://doi.org/10.31102/wacanadidaktika.4.2.141-149

Diani, R., Julia, O. N., & Rahayu, M. (2018). Efektivitas Model RMS (Reading, Mind Mapping and Sharing) Terhadap Concept Mapping Skill Peserta Didik. Indonesian Journal of Science and Mathematics Education, 1(1), 41–48. https://doi.org/10.24042/ijsme.v1i1.2801

Fatwa, M. W., Harjono, A., & Jamaluddin, J. (2018). Pengaruh Model Pembelajaran Inkuiri Terbimbing Terhadap Keterampilan Proses Dan Penguasaan Konsep Sains Ditinjau Dari Pengetahuan Awal Peserta Didik. Jurnal Pendidikan Fisika Dan Teknologi, 4(1), 121–130. https://doi.org/10.29303/jpft.v4i1.572

HAYATI, Z. (2019). PENINGKATAN KETERAMPILAN BERFIKIR KREATIF SISWA DENGAN MENGGUNAKAN MODEL INKUIRI TERBIMBING BERBASIS MEDIA VIDEO DI SMAN 1 KOTA TANJUNGBALAI [Masters, Universitas Negeri Medan]. http://digilib.unimed.ac.id/36730/

Hikmawati, N., Sutrio, S., & Hikmawati, H. (2017). Pengaruh Model Pembelajaran Berbasis Masalah Dengan Pembekalan Pengetahuan Awal Terhadap Keterampilan Proses Sains Peserta Didik SMA. Jurnal Pendidikan Fisika Dan Teknologi, 3(1), 92–100. https://doi.org/10.29303/jpft.v3i1.335

Iqbal, A. M. (2019). Efektivitas Pembelajaran Hukum Termodinamika Berbasis Alat Peraga Sederhana (Stirling Engine) terhadap Tingkat Keterampilan Proses Sains Peserta Didik Kelas XI MIPA SMA Negeri 2 Parepare [Diploma, Universitas Islam Negeri Alauddin Makassar]. http://repositori.uin-alauddin.ac.id/16392/

Jaya, I. (2010). Statistik penelitian untuk pendidikan. Citapustaka media Perintis. http://repository.uinsu.ac.id/1941/

Mahayana, I. M. A. (2021). DINAMIKA BAHASA TABU DI DESA TENGANAN PEGRINGSINGAN: SEBUAH DESA WISATA DI BALI TIMUR. Pustaka Larasan. http://repository.warmadewa.ac.id/id/eprint/1433/

RUSIDA, H. (2015, September 12). ANALISIS PROSES BERPIKIR SISWA DALAM MEMECAHKAN MASALAH MATEMATIKA MATERI LINGKARAN DI MTsN SUMBERJO SANANKULON BLITAR TAHUN AJARAN 2014/2015 [Skripsi]. IAIN Tulungagung. http://repo.uinsatu.ac.id/2226/

Sanjaya, A. (2014). PENERAPAN PENDEKATAN INKUIRI TERBIMBING UNTUK MENINGKATKAN KETERAMPILAN PROSES SAINS PADA PEMBELAJARAN IPA MATERI PERISTIWA ALAM [Other, Universitas Pendidikan Indonesia]. https://doi.org/10/S_PGSD_1003275_bibliography.pdf

Saragih, S. (2015). Aplikasi SPSS Dalam Statistik Penelitian Pendidikan, Ed.Rev, Cet.2 (Medan). Perdana Publishing. //www.portaluniversitasquality.ac.id/perpus/index.php?p=show_detail&id=6070&keywords=

Sholihan, M. I. W., Maridi, M., Ariyanto, J., & Setyanti, I. (2017). Inkuiri Terbimbing Sebagai Cara Meningkatkan Penguasaan Keterampilan Proses Sains Siswa Kelas X MIA SMA. Bioedukasi: Jurnal Pendidikan Biologi, 10(1), 1–8. https://doi.org/10.20961/bioedukasi-uns.v10i1.8476

Sugiyono;, P. D. (2013). Metode Penelitian Pendidikan Pendekatan Kuantitatif, Kualitatif dan R&D (Bandung). Alfabeta. //digilib.unigres.ac.id%2Findex.php%3Fp%3Dshow_detail%26id%3D43

Suwandari, P. K., Taufik, M., & Rahayu, S. (2018). Pengaruh Model Pembelajaran Inkuiri Terbimbing Terhadap Penguasaan Konsep dan Keterampilan Proses Sains Fisika Peserta Didik Kelas XI MAN 2 Mataram Tahun Pelajaran 2017/2018. Jurnal Pendidikan Fisika dan Teknologi, 4(1), 82. https://doi.org/10.29303/jpft.v4i1.541

Understanding Physics by Robin Millar (Paperback, 1989) for sale online. (n.d.). EBay. Retrieved December 30, 2021, from https://www.ebay.co.uk/p/91684474

widadah eva (2017) efektifitas model pembelajaran inkuiry terbimbing (guided inquiry) terhadap peningkatan keterampilan proses sains siswa di sekolah menengah atas. Universitas islam madura

YUAN PUSPITA HARNUM, 125040020. (2016). PENGGUNAAN PEMBELAJARAN INKUIRI TERBIMBING (GUIDED INQUIRY) DIVARIASI DENGAN PETA KONSEP TERHADAP HASIL BELAJAR PADA KONSEP SISTEM PEREDARAB DARAH [Other, FKIP UNPAS]. http://repository.unpas.ac.id/12528/




DOI: https://doi.org/10.36987/jes.v9i2.2782

Refbacks



Copyright (c) 2022 Herman Jufri Andi, Rohmah Maghfirotur

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

Lisensi Creative Commons
Jurnal Eduscience (JES) by LPPM Universitas Labuhanbatu is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License (CC BY - NC - SA 4.0)