REVIEWING THE ROLE OF PARENTS IN ELEMENTARY SCHOOL STUDENTS' LEARNING IN THE PANDEMIC ERA
Abstract
One of the consequences of limiting face-to-face learning in the pandemic era is the implementation of distance learning. At the elementary school level, the application of distance learning is carried out in various ways, one of which is by applying online learning. This article aims to analyze how important the role of parents in learning for elementary school-aged children is in the pandemic era. This research method uses a literature study approach. Data was collected by browsing research articles through Google Scholar. The article analyzed is a research article that discusses the involvement of parents in distance learning in the pandemic era. The results of the analysis of various kinds of literature show how important the role of parents in supporting the online learning process is. In online learning, the learning process cannot run optimally without collaboration between teachers and parents. Most of the teacher's tasks in online learning have been taken over by parents. Parents function as facilitators, motivators, and become the main guides in the learning process. Another role that is no less important than parents is as a learning supervisor, through this supervision control of the quality of learning can be carried out even though it is constrained by distance from the school
Keywords: online learning, learning quality, parental involvement
Â
Abstrak
Salah satu akibat dari terbatasnya pembelajaran tatap muka di era pandemi adalah penerapan pembelajaran jarak jauh. Di tingkat sekolah dasar, penerapan pembelajaran jarak jauh dilakukan dengan berbagai cara, salah satunya dengan menerapkan pembelajaran daring. Artikel ini bertujuan untuk menganalisis seberapa penting peran orang tua dalam pembelajaran bagi anak usia sekolah dasar di era pandemi. Metode penelitian ini menggunakan pendekatan studi literatur. Data dikumpulkan dengan menelusuri artikel penelitian melalui Google Scholar. Artikel yang dianalisis merupakan artikel penelitian yang membahas tentang keterlibatan orang tua dalam pembelajaran jarak jauh di era pandemi. Hasil analisis berbagai literatur menunjukkan betapa pentingnya peran orang tua dalam mendukung proses pembelajaran daring. Dalam pembelajaran daring, proses pembelajaran tidak dapat berjalan maksimal tanpa adanya kerjasama antara guru dan orang tua. Sebagian besar tugas guru dalam pembelajaran daring sudah diambil alih oleh orang tua. Orang tua berfungsi sebagai fasilitator, motivator, dan menjadi pemandu utama dalam proses pembelajaran. Peran lain yang tidak kalah penting dari orang tua adalah sebagai pengawas pembelajaran, melalui pengawasan ini dapat dilakukan pengendalian mutu pembelajaran meskipun terkendala jarak dengan sekolah.
Kata kunci: pembelajaran online, kualitas pembelajaran, keterlibatan orang tua
Full Text:
PDFReferences
Anhusadar, L., & Islamiyah, I. (2020). Penerapan Perilaku Hidup Bersih dan Sehat Anak Usia Dini di Tengah Pandemi Covid 19. Jurnal Obsesi : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 5(1), 463. https://doi.org/10.31004/obsesi.v5i1.555
Cahyati, N., & Kusumah, R. (2020). Peran Orang Tua Dalam Menerapkan Pembelajaran Di Rumah Saat Pandemi Covid 19. 04(1), 4–6.
Haerudin, Cahyani, A., Sitihanifah, N., Setiani, R. N., Nurhayati, S., Oktaviani, V., & Sitorus, Y. I. (2020). Peran Orang Tua Dalam Membimbing Anak Selama Pembelajaran Di Rumah Sebagai Upaya Pemutus Covid-19. May, 1–12.
Herliandry, L. D., Nurhasanah, Suban, M. E., & Heru, K. (2020). Transformasi Media Pembelajaran Pada Masa Pandemi Covid-19. Jurnal Teknologi Pendidikan, 22(1), 65–70.
Iftitah, S. L., & Anawaty, M. F. (2020). Peran Orang Tua Dalam Mendampingi Anak di Rumah Selama Pandemi COVID-19. JCE (Journal of Childhood Education), 4(2), 71. https://doi.org/10.30736/jce.v4i2.256
Janah, S. R. (2020). Hambatan Belajar Siswa Pada Masa Pandemi Covid-19 Di MA Ma’arif 06 Pasir Sakti Lampung Timur. As-Salam: Jurnal Studi Hukum Islam & Pendidikan, 9(2), 225–240. https://doi.org/10.51226/assalam.v9i2.182
Jannah, M. (2020). Partisipasi Orang Tua Dalam Meningkatkan Kualitas Pendidikan Dasar Anak.
Jeti, L., Manan, M., Putra, L. . R. Z., Asnawati, A., & Muliati, M. (2021). Socialization and Assistance Program Patnership Parents, School and Societies involvement In Early Childhood Education. Aulad: Journal on Early Childhood, 4(2), 1–7. https://doi.org/10.31004/aulad.v4i2.110
Kurniati, E., Nur Alfaeni, D. K., & Andriani, F. (2020). Analisis Peran Orang Tua dalam Mendampingi Anak di Masa Pandemi Covid-19. Jurnal Obsesi : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 5(1), 241. https://doi.org/10.31004/obsesi.v5i1.541
Lilawati, A. (2021). Peran Orang Tua dalam Mendukung Kegiatan Pembelajaran di Rumah pada Masa Pandemi. Jurnal Obsesi : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 5(1), 549–558. https://doi.org/10.31004/obsesi.v5i1.630
Lilis, A., Ulfah, S. I., & Endang, D. R. (2020). The Effectiveness of Using E-Learning as Learning Media. JKBM (Jurnal Konsep Bisnis Dan Manajemen), 7(November), 72–81. https://doi.org/10.31289/jkbm.v7i1.4333
Mustarsyida, A., & Munastiwi, E. (2021). Problematika Orang Tua dalam Mendampingi Anak pada Pembelajaran Era pandemi Covid-19. Islamic Counseling: Jurnal Bimbingan Dan Konseling Islam, 5(1), 1–14.
Noortyani, R. (2018). An Exploratory Study on Students’ Reading Interest Development through Independent Reading-Retelling Activity. Arab World English Journal, 9(2), 108–117. https://doi.org/10.24093/awej/vol9no2.7
Nugraheny, A. R. (2020). Peran Teknologi, Guru Dan Orang Tuadalam Pembelajaran Daring Di Masa Pandemi(Suatu Kajian Tentang Efektifitas Pembelajaran Daring Di Era New Normal Kasus Pandemi COVID-19). https://doi.org/https://doi.org/10.31229/osf.io/hz57r
Otálora, M. M. C. (2020). Yuliana. Parque de Los Afectos. Jóvenes Que Cuentan, 2(February), 124–137. https://doi.org/10.2307/j.ctvzxxb18.12
Pratama, M. O., Harinitha, D., Indriani, S., Denov, B., & Mahayana, D. (2020). Influence Factors of Social Media and Gadget Addiction of Adolescent in Indonesia. Jurnal Sistem Informasi, 16(1), 16–24. https://doi.org/10.21609/jsi.v16i1.918
Pratiwi, W. D. (2020). Dinamika Learning Loss: Guru Dan Orang Tua. Jurnal Edukasi Nonformal, 1(1), 2020.
Ruli, E. (2020). Tugas Dan Peran Orang Tua Dalam Mendidik Anak. Jurnal Edukasi Nonformal, 1(1), 143–146.
Safira, A. R., & Ifadah, A. S. (2021). The Readiness Of Limited Face To Face Learning In The New Normal Era. JCES (Journal of Character Education Society), 4(3), 643–651. https://doi.org/https://doi.org/10.31764/jces.v3i1.4914
Suhendro, E. (2020). Strategi Pembelajaran Pendidikan Anak Usia Dini di Masa Pandemi Covid-19. Jurnal Golden Age, 5(3), 133–140.
Sujana, A., & Rachmatin, D. (2019). Literasi digital abad 21 bagi mahasiswa PGSD : apa , mengapa , dan bagaimana. Current Research in Education: Conference Series Journal, 1(1), 1–7.
Sulastri, S., & Ahmad Tarmizi, A. T. (2017). Peran Orang Tua Dalam Pendidikan Anak Usia Dini. Raudhatul Athfal: Jurnal Pendidikan Islam Anak Usia Dini, 1(1), 61–80. https://doi.org/10.19109/ra.v1i1.1526
Trisnawati, W., & Sugito, S. (2020). Pendidikan Anak dalam Keluarga Era Covid-19. Jurnal Obsesi : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 5(1), 823–831. https://doi.org/10.31004/obsesi.v5i1.710
Umar, M. (2015). Peranan Orang Tua Dalam Peningkatan Prestasi Belajar Anak. JURNAL EDUKASI: Jurnal Bimbingan Konseling, 1(1), 20. https://doi.org/10.22373/je.v1i1.315
Wardhani, T. Z. Y., & Krisnani, H. (2020). Optimalisasi Peran Pengawasan Orang Tua Dalam Pelaksanaan Sekolah Online Di Masa Pandemi Covid-19. Prosiding Penelitian Dan Pengabdian Kepada Masyarakat, 7(1), 48. https://doi.org/10.24198/jppm.v7i1.28256
Yulianingsih, W., Suhanadji, S., Nugroho, R., & Mustakim, M. (2020). Keterlibatan Orangtua dalam Pendampingan Belajar Anak selama Masa Pandemi Covid-19. Jurnal Obsesi : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 5(2), 1138–1150. https://doi.org/10.31004/obsesi.v5i2.740
Zahra, A. C. A., Dermawan, K. I., Anggini, C. T., & Eva, N. (2021). Problematika Orang Tua dalam Mendampingi Pembelajaran Daring Anak Selama Pandemi Covid-19 dan Solusi Pemecahannya. Prosiding Seminar Nasional Program Studi Pendidikan Psikologi Universitas Negeri Malang.
Zuchdi, D., & Aï¬fah, W. (2021). Analisis Konten Etnografi & Grounded Theory, dan Hermeneutika Dalam Penelitian. Bumi Aksara.
DOI: https://doi.org/10.36987/jes.v10i1.3686
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Copyright (c) 2023 Arif Widodo, Prayogi Dwina Angga, Muhammad Syazali, Umar Umar
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.