ANALYSIS OF STUDENTS' MATHEMATICAL REPRESENTATION ABILITY IN SOLVING DIVERGEN MATHEMATICS PROBLEMS IN VIEW OF GENDER DIFFERENCES
Abstract
Abstract
The ability of mathematics representation os one of the basic skill (ability) that must be had by students. This ability is the ability to tell the mathematics idea as a tool to find solution of mathematics problems. This ability needed by students to understand mathematics concept and to communicate mathematics idea. The purpose of the research was to describe the ability of mathematics representation of male and female students in finishing divergent mathematics problems. Library research was used to complete this research. The result was male students were able to complete divergent mathematics problems in symbolic representation indicator correctly and precisely, but they tend to be difficult in completing verbal representation. Whereas, female students were able to complete divergent mathematics problem on verbal representation indicator correctly and precisely, but they thend to be difficult in completing symolis representation. Â
Keywords: representation, divergent msthemstics problem, gender
Â
Abstrak
Kemampuan representasi matematika merupakan salah satu keterampilan (kemampuan) dasar yang harus dimiliki oleh siswa. Kemampuan ini merupakan kemampuan mengungkapkan ide matematika sebagai alat untuk mencari solusi dari masalah matematika. Kemampuan ini diperlukan oleh siswa untuk memahami konsep matematika dan mengkomunikasikan gagasan matematika. Tujuan penelitian ini adalah untuk mendeskripsikan kemampuan representasi matematika siswa putra dan putri dalam menyelesaikan soal matematika divergen. Penelitian kepustakaan digunakan untuk melengkapi penelitian ini. Hasilnya adalah siswa laki-laki mampu menyelesaikan soal-soal matematika divergen indikator representasi simbolik dengan benar dan tepat, namun mereka cenderung kesulitan dalam menyelesaikan representasi verbal. Sedangkan siswa perempuan mampu menyelesaikan soal matematika divergen pada indikator representasi verbal dengan benar dan tepat, namun kesulitan dalam menyelesaikan representasi simbolis.
Kata kunci: representasi, masalah msthemtics divergen, gender
Full Text:
PDFReferences
Feibrian, R., & Huda, M. (2022, Deiceimbeir). Impleimeintasi Meitodei Peimbeilajaran Inkuiri Dalam Meirdeika Beilajar Untuk Meiningkatkan Preistasi Beilajar Peserta didik. In Gunung Djati Confeireincei Seirieis (Vol. 10, pp. 185-194).
Feiriyanto, F. (2020, January). Analisis Keimampuan Reipreiseintasi Mateimatis Mahapeserta didik dalam Meinyeileisaikan Soal Program Lineiar Ditinjau dari Peirbeidaan Geindeir. In Prosiding SNP2M (Seiminar Nasional Peineilitian Dan Peingabdian Masyarakat) UNIM (No. 2, pp. 90-97).
Hwang, W. Y., Chein, N. S., Dung, J. J., & Yang, Y. L. (2007). Multiplei reipreiseintation skills and creiativity eiffeicts on matheimatical probleim solving using a multimeidia whiteiboard systeim. Journal of Eiducational Teichnology & Socieity, 10(2), 191-212.
Khaeisarani, I. R. (2022). Studi Keipustakaan Teintang Modeil Peimbeilajaran Think Pair Sharei (TPS) Dalam Meiningkatkan Hasil Beilajar Mateimatika Peserta didik. Wahana Mateimatika dan Sains: Jurnal Mateimatika, Sains, dan Peimbeilajarannya, 15(3), 37-49.
Minarni, A., Napitupulu, Ei., & Huseiin, R. (2016). Matheimatical undeirstanding and reipreiseintation ability of public junior high school in North Sumatra. Journal on Matheimatics Eiducation, 7(1), 43-56.
Mudzakir, A. (2006). Psikologi Peindidikan. Bandung: Pustaka seitia
Nuraeini, R., & Luritawaty, I. P. (2016). Meingeimbangkan keimampuan komunikasi mateimatik peserta didik meilalui strateigi think talk writei. Mosharafa: Jurnal Peindidikan Mateimatika, 5(2), 101-112.
Ratuanik, Mesak; Lolonlun,Blasius; Bacori, Z. (2022). PENINGKATAN KEMAMPUAN PEMAHAMAN KONSEP MATEMATIKA MENGGUNAKAN MODEL PROBLEM BASED LEARNING PADA MATERI POLA BILANGAN DI KELAS VIII SMP NEGERI 3 WERTAMRIAN KABUPATEN KEPULAUAN. 9(3), 916–930.
Ratuanik, M. (2019). Pemahaman Siswa Kelas VIII B SMP Santo Aloysius Turi Tentang Relasi dan Fungsi Setelah Penerapan PMRI. Prisma, 2, 813–820. https://journal.unnes.ac.id/sju/index.php/prisma/
Ratuanik, M., & Feninlambir, S. (2022). Pemanfaatan Software Geogebra pada Materi Lingkaran dengan Menggunakan Model Discovery Learning untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Kelas VIII SMP Negeri 1 Tanimbar Utara. Jurnal Cendekia : Jurnal Pendidikan Matematika, 6(1), 1105–1119. https://doi.org/10.31004/cendekia.v6i1.1042
Ratuanik, M., & Rudhito, M. A. (2020). Learning Design on Set Materials Using the Model Problem Based Learning. 2019(July 2019), 124–137. https://doi.org/10.24071/seadr.2019.18
Ratuanik, M., Wermpinan, W., Bacory, Z., & Batkunde, Y. (2021). Pemahaman Mahasiswa Baru Program Studi Pendidikan Matematika STKIP Saumlaki Tentang Lingkaran Setelah Penerapan PMRI. Jurnal Cendekia : Jurnal Pendidikan Matematika, 05(02), 1322–1331. https://j-cup.org/index.php/cendekia/article/view/493
Watratan, Y., Ratuanik, M., & Srue, O. (2021). Leibniz: Jurnal Matematika. Jurnal Matematika, 1(1), 21–35.
Rosyadi, R., Agustin, N., & Taufan, M. (2021). ANALISIS KEiMAMPUAN REiPREiSEiNTASI MATEiMATIS PESERTA DIDIK SMP PADA MATEiRI LUAS PEiRMUKAAN BALOK DITINJAU DARI PEiRBEiDAAN GEiNDEiR. In Prosiding Seiminar Nasional Mateimatika dan Sains (Vol. 3, No. 1, pp. 208-212).
Sabirin, M. (2014). Reipreiseintasi dalam peimbeilajaran mateimatika. Jurnal Peindidikan Mateimatika, 1(2), 33-44.
Sari, M., & Asmeindri, A. (2020). Peineilitian keipustakaan (library reiseiarch) dalam peineilitian peindidikan IPA. Natural Scieincei: Jurnal Peineilitian Bidang IPA Dan Peindidikan IPA, 6(1), 41-53.
SAPUTRA . A (2021). KEiMAMPUAN REiPREiSEiNTASI MATEiMATIS PESERTA DIDIK DALAM MEiMEiCAHKAN MASALAH MATEiMATIKA DIVEiRGEiN DITINJAU DARI PEiRBEiDAAN GEiNDEiR. FAKULTAS TARBIYAH DAN KEiGURUAN UNIVEiRSITAS ISLAM NEiGEiRI AR-RANIRY DARUSSALAM-BANDA ACEiH https://reipository.ar-raniry.ac.id/id/eiprint/17806/1/Andari%20Saputra%2C%20160205074%2C%20FTK%2C%20PMA%2C%20085211431208.pdf
Sinaga, G. F. M., & Hartoyo, A. (2016). Keimampuan Reipreiseintasi Mateimatis Peserta didik Ditinjau dari Gaya Beilajar pada Mateiri Fungsi Kuadrat di SMA. Jurnal Peindidikan dan Peimbeilajaran Khatulistiwa, 5(06).
Umaroh, U., & Pujiastuti, H. (2020). Analisis keimampuan reipreiseintasi mateimatis peserta didik dalam meingeirjakan soal PISA ditinjau dari peirbeidaan geindeir. Jurnal Peindidikan Mateimatika Rafleisia, 5(2), 40-53.
DOI: https://doi.org/10.36987/jes.v10i1.3805
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Copyright (c) 2023 RANI PUTRI ANGGI SORMIN
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.