STUDENTS’ PROFILE ON ABILITY TO EXPLAIN BASIC CONCEPTS ON BIOLOGY OF THE CELL COURSE

Adam Fernando, Nurul Fauziah

Abstract


The low quality of students' understanding of basic concepts in cell biology courses is reflected in the quality of students when explaining these concepts in class. Therefore, there was a need for information regarding student profiles to explain basic concepts of cell biology. This research aimed to describe the student's profile. This quantitative descriptive research involved 41 students from the UMRAH Biology Education Study Program who took the Cell Biology course in the odd semester of 2023-2024. This research used observation sheets to observe explanation skills. Based on the results and discussion obtained, the student profile regarding skills in explaining basic concepts of cell biology is in the less skilled category. Keywords: Ability; Explain; Concepts; Biology; Cell Abstrak Kualitas pemahaman mahasiswa yang rendah tentang konsep-konsep dasar pada mata kuliah biologi sel tercermin dari kualitas mahasiswa ketika menjelaskan konsep-konsep tersebut di dalam kelas. Oleh karena itu, perlu adanya informasi mengenai profil mahasiswa tentang keterampilan menjelaskan konsep-konsep dasar biologi sel. Penelitian ini bertujuan untuk mendeskripsikan profil mahasiswa tersebut. Penelitian deskriptif kuantitatif ini melibatkan mahasiswa Program Studi Pendidikan Biologi UMRAH yang mengikuti mata kuliah Biologi Sel di semester ganjil 2023-2024 sebanyak 41 orang. Penelitian ini menggunakan lembar observasi untuk mengamati keterampilan menjelaskan. Berdasarkan hasil dan pembahasan yang diperoleh, maka dapat disimpulkan bahwa profil mahasiswa tentang keterampilan menjelaskan konsep-konsep dasar biologi sel berada pada kategori kurang terampil. Kata Kunci: Keterampilan; Menjelaskan; Konsep; Biologi Sel

Full Text:

PDF

References


Annisa, I. (2021). Pengaruh keterampilan menjelaskan dan mengadakan variasi pembelajaran guru matematika terhadap minat belajar siswa kelas XII MAN 1 Mandailing Natal. In Skripsi Fakultas Tarbiyah Dan Ilmu Keguruan Institut Agama Islam Negeri Padangsidimpuan.

Dara, R. W., Wahab, N., & Mustakim, E. (2015). HUBUNGAN ANTARA KETERAMPILAN MENJELASKAN GURU DENGAN PRESTASI BELAJAR SISWA. Universitas Lampung.

Deswita, H. (2017). Profil Tingkat Penguasaan Keterampilan Dasar Mengajar Mahasiswa Pendidikan Matematika Universitas Pasir Pengaraian. Jurnal Gantang, 2(1). https://doi.org/10.31629/jg.v2i1.65

Gregers, T. F., & Lunde, M. L. S. (2021). Students’ understanding of the cell and cellular structures. Nordic Studies in Science Education, 17(2). https://doi.org/10.5617/NORDINA.7306

Gumohung, A. M., Moonti, U., & Bahsoan, A. (2021). PENGARUH KETERAMPILAN MENJELASKAN GURU TERHADAP HASIL BELAJAR SISWA. Jambura Economic Education Journal, 3(1). https://doi.org/10.37479/jeej.v3i1.8312

Harley, T. A. (2013). The psychology of language: From data to theory. In The Psychology of Language: From Data to Theory. https://doi.org/10.4324/9781315859019

Hu, T., Yang, J., Wu, R., & Wu, X. (2021). An International Comparative Study of Students’ Scientific Explanation Based on Cognitive Diagnostic Assessment. Frontiers in Psychology, 12. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2021.795497

Jundi, M., & Yasin, Z. (2020). Penilaian Sejawat dalam Pembelajaran Keterampilan Dasar Mengajar bagi Mahasiswa Pendidikan Bahasa Arab pada Mata Kuliah Pembelajaran Mikro. Maharat: Jurnal Pendidikan Bahasa Arab, 2(2). https://doi.org/10.18196/mht.2217

Lisnawati, I., & Rohita, R. (2022). KETERAMPILAN MENGAJAR PADA GURU TAMAN KANAK-KANAK: TINJAUAN PADA KETERAMPILAN MENJELASKAN. JP2KG AUD (Jurnal Pendidikan, Pengasuhan, Kesehatan Dan Gizi Anak Usia Dini), 1(1). https://doi.org/10.26740/jp2kgaud.2020.1.1.55-70

Marpaung, J. N., & Cendana, W. (2020). Keterampilan menjelaskan guru untuk membangun minat keterlibatan siswa dalam pembelajaran online. Jurnal Inovasi Penelitian, 1(3).

Mulyatun, S. (2016). ANALISIS KETERAMPILAN DASAR MENGAJAR MAHASISWA CALON GURU KIMIA (STUDI PADA PRAKTIK PENGALAMAN LAPANGAN MAHASISWA TADRIS KIMIA). Phenomenon : Jurnal Pendidikan MIPA, 4(1). https://doi.org/10.21580/phen.2014.4.1.112

Quillin, K., & Thomas, S. (2015). Drawing-to-learn: A framework for using drawings to promote model-based reasoning in biology. CBE Life Sciences Education, 14(1). https://doi.org/10.1187/cbe.14-08-0128

Rahma, B., Moncef, Z., Boujemaa, A., Benjelloun, N., Anouar, A., & Lhoussaine, M. (2022). UNIVERSITY STUDENTS’ KNOWLEDGE AND MISCONCEPTIONS ABOUT CELL STRUCTURE AND FUNCTIONS. European Journal of Education Studies, 9(10). https://doi.org/10.46827/ejes.v9i10.4494

Ross, L. N. (2021). Causal concepts in biology: How pathways differ from mechanisms and why it matters. British Journal for the Philosophy of Science, 72(1). https://doi.org/10.1093/bjps/axy078

Saepudin, A. (2019). Analisis Keterampilan Menjelaskan dan Kemampuan Pemecahan Masalah Pada Konsep Ekosistem melalui Implementasi Model Jigsaw. Jurnal Edukasi Matematika Dan Sains, 6(1). https://doi.org/10.25273/jems.v6i1.5319

Sundari, F. S., Sukmanasa, E., Novita, L., & Mulyawati, Y. (2020). Keterampilan dasar mengajar. Program Studi Pendidikan Guru Sekolah Dasar Univeristas Pakuan (Hal. 59 Halaman).

Umar, E. (2009). Penguasaan Keterampilan Menjelaskan Dalam Pencapaian Tujuan Pembelajaran Pada Mahasiswa D-II PGSD. Jurnal Inovasi, Vol 6(4).

Utami, B., Saputro, S., Ashadi, & Masykuri, M. (2021). Performance asessment to measure students’ explanations in chemistry learning. Journal of Physics: Conference Series, 1842(1). https://doi.org/10.1088/1742-6596/1842/1/012028

Vijapurkar, J., Kawalkar, A., & Nambiar, P. (2014). What do Cells Really Look Like? An Inquiry into Students’ Difficulties in Visualising a 3-D Biological Cell and Lessons for Pedagogy. Research in Science Education, 44(2). https://doi.org/10.1007/s11165-013-9379-5

Widiarsari, S. T., Rusyana, A., & Hindriana, A. F. (2019). Penerapan Model Jigsaw Terhadap Keterampilan Menjelaskan Konsep Dan Kemampuan Pemecahan Masalah. Edubiologica Jurnal Penelitian Ilmu Dan Pendidikan Biologi, 7(1). https://doi.org/10.25134/edubiologica.v7i1.2391




DOI: https://doi.org/10.36987/jes.v11i2.5874

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2024 Adam Fernando, Nurul Fauziah

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

Lisensi Creative Commons
Jurnal Eduscience (JES) by LPPM Universitas Labuhanbatu is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License (CC BY - NC - SA 4.0)