IMPLEMENTATION OF EDUPRENEURSHIP: A LEADING PROGRAM IN THE FORM OF ACADEMIC GUIDANCE AT SDIT AL HUSNA
Abstract
21st century learning demands adaptation of education to prepare students for global challenges and evolving technology. The Merdeka curriculum in Indonesia provides freedom to schools and students in determining the learning process that suits local needs. This study aims to assess the implementation of the edupreneurship-based academic guidance program at SDIT Al Husna, which includes deepening subject matter and developing independent learning skills. The method used was descriptive qualitative with data collection through observation. The results showed that this program succeeded in improving students' academic achievement with an average score increase of 20% in Mathematics, Science, and English subjects. In addition, the program also developed students' soft skills and entrepreneurial spirit through practical activities. Despite challenges in implementation, corrective measures can increase the effectiveness of the program. This study recommends the application of edupreneurship principles as a model for other schools in improving the quality of education and students' skills to face future challenges.
Keywords: Implementation; Edupreneurship; Academic Guidance
Abstrak
Pembelajaran abad ke-21 menuntut adaptasi pendidikan untuk mempersiapkan siswa menghadapi tantangan global dan teknologi yang terus berkembang. Kurikulum Merdeka di Indonesia memberikan kebebasan kepada sekolah dan siswa dalam menentukan proses pembelajaran yang sesuai dengan kebutuhan lokal. Penelitian ini bertujuan untuk menilai pelaksanaan program bimbingan akademik berbasis edupreneurship di SDIT Al Husna, yang mencakup pendalaman materi pelajaran dan pengembangan keterampilan belajar mandiri. Metode yang digunakan adalah kualitatif deskriptif dengan pengumpulan data melalui observasi. Hasil penelitian menunjukkan bahwa program ini berhasil meningkatkan prestasi akademik siswa dengan rata-rata nilai meningkat sebesar 20% pada mata pelajaran Matematika, IPA, dan Bahasa Inggris. Selain itu, program ini juga mengembangkan soft skills dan jiwa kewirausahaan siswa melalui kegiatan praktis. Meskipun terdapat tantangan dalam implementasi, langkah-langkah perbaikan dapat meningkatkan efektivitas program. Penelitian ini merekomendasikan penerapan prinsip-prinsip edupreneurship sebagai model bagi sekolah lain dalam meningkatkan kualitas pendidikan dan keterampilan siswa untuk menghadapi tantangan masa depan.
Kata Kunci: Implementasi; Edupreneurship; Bimbingan Akademik
Full Text:
PDFReferences
Andajani, K. (2022). Modul Pembelajaran Berdiferensiasi. Mata Kuliah Inti Seminar Pendidikan Profesi Guru, 2.
Arizona, K., Abidin, Z., & Rumansyah, R. (2020). Pembelajaran Online Berbasis Proyek Salah Satu Solusi Kegiatan Belajar Mengajar Di Tengah Pandemi Covid-19. Jurnal Ilmiah Profesi Pendidikan, 5(1), 64–70. https://doi.org/10.29303/jipp.v5i1.111
Arta, A., Faizal, M. A., Asiyah, B. N., & Mashudi. (2023). The Role of Edupreneurship in Gen Z in Shaping Independent and Creative Young Generation. Maro: Jurnal Ekonomi Syariah Dan Bisnis, 6(2), 231–241. https://doi.org/10.31949/maro.v6i2.5673
Asror, M. (2021). Studi Analisis Program Bimbingan Konseling Komprehensif Berbasis Islam Untuk Meningkatkan Resiliensi Siswa. Pamomong: Journal of Islamic Educational Counseling, 1(1), 1–13. https://doi.org/10.18326/pamomong.v1i1.1-13
Habsy, B. A., Rohida, A. I., Sudarsono, M., Firdaus, M., Anzhani, V. A., & Guru, P. P. (2024). Tantangan Pendidikan Abad Ke-21: Pemikiran Ki Hajar Dewantara dan Implementasi Kurikulum Merdeka. Jurnal Pendidikan Tambusai, 8(1), 5065–5077.
Hartono, R., Hartoyo, A., & Hairida, H. (2022). Pemanfaatan Budaya Lokal untuk Meningkatkan Kompetensi Global Siswa. Jurnal Basicedu, 6(4), 7573–7585. https://doi.org/10.31004/basicedu.v6i4.3602
Hayati, L. M. (2022). Paradigma Guru Bimbingan Konseling Pada Kurikulum Merdeka Belajar. JPGI (Jurnal Penelitian Guru Indonesia), 7(1), 158. https://doi.org/10.29210/021880jpgi0005
Kusbandiyah, A. (2020). Improving Class V Students’ Indonesian Language Learning Outcomes Using the TPACK Approach. Social, Humanities, and Educational Studies (SHEs): Conference Series, 3(3), 827. https://doi.org/10.20961/shes.v3i3.46073
Minan, A. K., & Afifah, E. N. (2021). Pengembangan Konten Pembelajaran It Pada Masa Covid 19 Berbasis Total Quality Management. Khazanah Pendidikan Islam, 3(1), 21–29. https://doi.org/10.15575/kp.v3i1.9984
Nu’man, M. (2020). Eksplorasi berpikir kreatif melalui discovery learning Bruner. Humanika, 20(1), 13–30. https://doi.org/10.21831/hum.v20i1.29265
Nur, R. R., & Subiyantoro, S. (2022). Prinsip Edupreneurship Menurut Perspektif Islam. Jurnal Eduscience, 9(2), 493–504. https://doi.org/10.36987/jes.v9i2.2840
Parasmita, I., Kurniawan, H., Nurbaiti, A., & Ali, M. (2022). Pengelolaan Program Kursus Dan Pelatihan Dalam Meningkatkan Kewirausahaan Peserta Didik Di SKB Purwokerto. Jurnal Pendidikan Nonformal, 17(1), 27. https://doi.org/10.17977/um041v17i1p27-36
Rahimah, R. (2022). Peningkatan Kemampuan Guru Smp Negeri 10 Kota Tebingtinggi Dalam Menyusun Modul Ajar Kurikulum Merdeka Melalui Kegiatan Pendampingan Tahun Ajaran 2021/2022. ANSIRU PAI : Pengembangan Profesi Guru Pendidikan Agama Islam, 6(1), 92. https://doi.org/10.30821/ansiru.v6i1.12537
Sarnoto, A. Z. (2024). Pembelajaran Berdiferensiasi dalam Kurikulum Merdeka. Journal on Education, 1(3), 15928–15939.
Umatin, C., Susilowati, E., Basuki, A., Wardoyo, C., & Andayani, E. S. (2024). Internalisasi Edupreneurship Kepada Mahasiswa (Hasil Analisis Pembelajaran). Research and Development Journal of Education, 10(1), 359–367. https://journal.lppmunindra.ac.id/index.php/RDJE/article/view/22942
Wisudawan, W., Hendriana, B., Nuriadin, I., & Ramza, H. (2017). Pengembangan Aplikasi Math Mobile Learning Bangun Datar Berbasis Android pada Materi Segitiga dan Segiempat Pelajaran Matematika di Tingkat SMP. Prosiding Seminar Nasional Teknoka, 2(2502), I8–I13.
DOI: https://doi.org/10.36987/jes.v11i3.6103
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Copyright (c) 2024 Putri Andriani
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.