THE APPLICATION OF QUANTUM LEARNING MODEL TO IMPROVE THE LEARNING OUTCOMES OF IPS CLASS STUDENTS VIII IN SMP NEGERI 1 MUARA RUPIT
Abstract
This study aims to determine the completion of social studies learning outcomes of class VIII students of SMP Negeri 1 Muara Rupit. The research method used is in the form of an experiment. The population is all class VIII students of SMP Negeri 1 Muara Rupit in the 2023/2024 academic year totaling 209 students and the research sample used is 1 class totaling 34 students. Data collection was carried out using the simple Random Sampling technique. The collected data were analyzed using a multiple-choice test totaling 30 questions. Based on the results of the data analysis, there was an increase in the average value in the Pre-test of 49.00 to 83.00 in the Post-test. The results of the post-test data analysis using the T test, the confidence level ɑ = 0.05 obtained tcount = 5.594 greater than ttable = 1.697, meaning that the hypothesis proposed in this study can be accepted as true because Ho is rejected and Ha is accepted for the results of social studies learning in class VIII students at SMP Negeri 1 Rupit.
Full Text:
PDFReferences
Abdillah, dkk. 2019. Pembelajaran Terpadu. Medan : LPPPI
Afandi, dkk. 2013. Model dan Metode Pembelajaran di Sekolah. Semarang: Unisula Press
Agus suprijono. (2013). Cooperatif Learning Teori dan Aplikasi Paikem. Yogyakarta : Pustaka Pelajar
Aisyah, S. T. 2020. Nasionalisme, Negara-Bangsa, dan Integrasi Nasional Indonesia: Masih Perlukah? Jurnal Sejarah Citra Lekha, Vol. 3(No. 1)
Akhiruddin, dkk. 2019. Belajar Dan Pembelajaran.Makassar:CV. Cahaya Bintang Cemerlang
Aman. 2015. Sejarah Indonesia Masa Kemerdekaan.Yogyakarta:Ombak
Ananda, R., &Abdillah. (2018). Pembelajaran Terpadu Karakteristik, Landasan, Fungsi, Prinsip dan Model. Journal of Visual Languages & Computing (Vol. 11).
Ansori, Al Junaidi. 2011. Sejarah Nasional Indonesia Masa Prasejarah Sampai Masa Proklamasi Kemedekaan. Jakarta: Pt Mitra Aksara Panaitan
Anugrawati, Yulia. 2018. Pengaruh Model Pembelajaran Quantum Learning Dalam Meningkatkan Hasil Belajar Siwa. Jurusan Ilmu-Ilmu Sosial Universitas Tanjungpura Pontianak
Arikunto suharsimi. 2013. Prosedur Penelitian Suatu Pendekatan Praktik. Jakarta : Rineka Cipta
Budiyanto, Agus Krisno. 2016. SINTAKS 45 Metode Pembelajaran Dalam Student Cendered Learning. Malang:UMM PRESS
DePorter, Bobbi, dkk. 2013. Quantum Teaching: mempraktikkan Quantum Learning di Ruang-Ruang Kelas. PT Mizzan Pustaka: Bandung
Djaja, Wahyudi. 2015. Sejarah Eropa. Yongyakarta:PT Ombak
Elsinora.2016.Metode Quantum Learning Untuk Meningkatkan Efikasi Diri Dan Hasil Belajar Ips Siswa Kelas V Sekolah Dasar.Jurnal Pedagogika dan Dinamika Pendidikan. Vol. 4, No. 1, April 2019 (17-25)
Firmansyah. 2015. Pembelajaran Efektif. Bandung: PT Remaja Rosdakarya Offse
Garaika. 2019. Metodologi Penelitian. Belitang OKU Timur: CV. HIRA TE
Hall, D.G.E. 1988. Sejarah Asia Tenggara. Terjemahan I.P. Soewarsha. Surabaya: Usaha Nasional
Hamalik, Oemar. 2015. Kurikulum dan Pembelajaran. Jakarta: Bumi Aksara
Harjanto,2014. Perencanaan Pengajaran, Jakarta: Rineka Cipta
Hasan, S. (2018). Indonesia Merdeka (Sejarah Indonesia Paket C Setara SMA/MA Kelas XI). Yogyakarta: Direktorat Pembinaan Pendidikan Keaksaraan dan Kesetaraan.
Herdiansyah. 2010. Sejarah Perlawanan Terhadap Kolonialisme dan Imperialisme. Jakarta: Depdikbud
Hidayat, R., & Abdillah. (2019). Ilmu Pendidikan "Konsep Teori dan Aplikasinya". Medan: Lembaga Peduli Pengembangan Pendidikan Indonesia (LPPPI).
Jihad, Asep Dan Haris. 2012. Evaluasi Pembelajaran. Yogyakarta:Multi Pressindo Kemdikbud. (2016). Kamus Besar Bahasa Indonesia (KBBI).
Kartodirdjo, Sartono, dkk.1993. Ikhtisar Keadaan Politik Hindia Belanda Tahun 1839-1848 Penerbitan sumber-Sumber Sejarah No. 5. Jakarta: Arsip Nasional RI
Kholik, dkk. 2017. Pengantar Ilmu Pendidikan. Bogor: Unida Press
Kosasih, Nandang dan Dede Sumarna. 2013. Pembelajaran Quantum dan Optimalisasi Kecerdasan. Bandung: Alfabeta.
Kuntowijoyo. 2013. Pengantar Ilmu Sejarah. Yogyakarta: Tiara Wacana
Kurniawan, A. W. dan Z. Puspitaningtyas. 2016. Metode Penelitian Kuantitatif. Yogyakarta: Pandiva Buku
Maemunawati Siti & Muhammad Alif. (2019). Ilmu Pendidikan "Konsep Teori dan Aplikasinya". Medan: Lembaga Peduli Pengembangan Pendidikan Indonesia (LPPPI).
Mappeasse ,Yusuf. 2009. Pengaruh Cara Dan Motivasi Belajar Terhadap Hasil Belajar Programmable Logic Controller (Plc) Siswa Kelas Iii Jurusan Listrik Smk Negeri 5 Makassar Jurnal MEDTEK, Volume 1, Nomor 2
Masni, H. (2015). Strategi Meningkatkan Motivasi Belajar Mahasiswa. Jurnal Dikdaya. Vol 5 (1), hal 37.
Masykur, Mohammad Rizqillah. 2019. Metodologi Pembelajaran Fiqih. Jurnal Al-Makrifat. Vol 4, No 2
Miftahul, Huda. 2014. Model-Model Pengajaran dan Pembelajara. Yonyakarta: Pustaka Belajar
Moh Uzer Usman.2017, Menjadi Guru Profesional, Bandung: PT Remaja Rosdakarya
Muhyi,dkk. 2018. Metodologi Penelitian.Surabaya: Adi Buana University Press
Muliawan, Jasa Ungguh.2016. 45 Model Pembelajaran Spektakuler Buku Pegangan Teknis Pembelajaran Di Sekolah. Lampung: AR-RUZZ MEDIA
Munirah. 2015. Sistem Pendidikan Di Indonesia. Jurnal.AULADUNA.VOL.2 NO.2
Nugraha, Mohammad Fahmi. Budi Hendrawan Dkk. 2020. Pengantar Pendidikan dan Pembelajaran di Sekolah Dasar. Tasikmalaya : Edu Publisher.
Nurdyansyah.2016. Inovasi Model Pembelajaran Sesuai Kurikulum 2013. Surabaya:Nizamia Learning Center Sidoarjo
Nurfirdaus,&Munandar. (2018). Penerapan Model Quantum LearningUntuk Meningkatkan Hasil Belajar Ilmu Pengetahuan Sosial (IPS) Kelas V SD Negeri Pajabon. Jurnal Lensa Pedas, 3 (2) 68-64.
Nurrita, Teni. 2018. Pengembangan Media Pembelajaran Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa. Jurnal Misykat.Volume 03, Nomor 01
Nuryadi. 2017. Dasar-dasarStatistik Penelitian. Yogyakarta: SIBUKU MEDI
Susilo, A., & Isbandiyah, I. (2019). Peran Guru Sejarah dalam Pembentukan Pendidikan Karakter Anak Era Globalisasi. Indonesian Journal of Social Science Education (IJSSE), 1(2), 171. https://doi.org/10.29300/ijsse.v1i2.2246
Susilo, A., & Sarkowi, S. (2018). Peran Guru Sejarah Abad 21 dalam Menghadapi Tantangan Arus Globalisasi. Historia: Jurnal Pendidik dan Peneliti Sejarah, 2(1), 43. https://doi.org/10.17509/historia.v2i1.11206
Susilo, Agus & Andriana Sofiarini. (2020). Pembelajaran Sejarah Online Mahasiswa STKIP PGRI Lubuklinggau Di Masa Pandemik Covid 19. Kaganga:Jurnal Pendidikan Sejarah dan Riset Sosial Humaniora, 3(1), 24–32. https://doi.org/10.31539/kaganga.v3i1.1303
DOI: https://doi.org/10.36987/jes.v11i2.6135
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Copyright (c) 2024 Pitri Andika Sari, Pitri Andika Sari, Agus Susilo, Isbandiyah
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.