THE APPLICATION OF QUANTUM LEARNING MODEL TO IMPROVE THE LEARNING OUTCOMES OF IPS CLASS STUDENTS VIII IN SMP NEGERI 1 MUARA RUPIT

Pitri Andika Sari, Pitri Andika Sari, Agus Susilo, Isbandiyah

Abstract


This study aims to determine the completion of social studies learning outcomes of class VIII students of SMP Negeri 1 Muara Rupit. The research method used is in the form of an experiment. The population is all class VIII students of SMP Negeri 1 Muara Rupit in the 2023/2024 academic year totaling 209 students and the research sample used is 1 class totaling 34 students. Data collection was carried out using the simple Random Sampling technique. The collected data were analyzed using a multiple-choice test totaling 30 questions. Based on the results of the data analysis, there was an increase in the average value in the Pre-test of 49.00 to 83.00 in the Post-test. The results of the post-test data analysis using the T test, the confidence level ɑ = 0.05 obtained tcount = 5.594 greater than ttable = 1.697, meaning that the hypothesis proposed in this study can be accepted as true because Ho is rejected and Ha is accepted for the results of social studies learning in class VIII students at SMP Negeri 1 Rupit.


Full Text:

PDF

References


Abdillah, dkk. 2019. Pembelajaran Terpadu. Medan : LPPPI

Afandi, dkk. 2013. Model dan Metode Pembelajaran di Sekolah. Semarang: Unisula Press

Agus suprijono. (2013). Cooperatif Learning Teori dan Aplikasi Paikem. Yogyakarta : Pustaka Pelajar

Aisyah, S. T. 2020. Nasionalisme, Negara-Bangsa, dan Integrasi Nasional Indonesia: Masih Perlukah? Jurnal Sejarah Citra Lekha, Vol. 3(No. 1)

Akhiruddin, dkk. 2019. Belajar Dan Pembelajaran.Makassar:CV. Cahaya Bintang Cemerlang

Aman. 2015. Sejarah Indonesia Masa Kemerdekaan.Yogyakarta:Ombak

Ananda, R., &Abdillah. (2018). Pembelajaran Terpadu Karakteristik, Landasan, Fungsi, Prinsip dan Model. Journal of Visual Languages & Computing (Vol. 11).

Ansori, Al Junaidi. 2011. Sejarah Nasional Indonesia Masa Prasejarah Sampai Masa Proklamasi Kemedekaan. Jakarta: Pt Mitra Aksara Panaitan

Anugrawati, Yulia. 2018. Pengaruh Model Pembelajaran Quantum Learning Dalam Meningkatkan Hasil Belajar Siwa. Jurusan Ilmu-Ilmu Sosial Universitas Tanjungpura Pontianak

Arikunto suharsimi. 2013. Prosedur Penelitian Suatu Pendekatan Praktik. Jakarta : Rineka Cipta

Budiyanto, Agus Krisno. 2016. SINTAKS 45 Metode Pembelajaran Dalam Student Cendered Learning. Malang:UMM PRESS

DePorter, Bobbi, dkk. 2013. Quantum Teaching: mempraktikkan Quantum Learning di Ruang-Ruang Kelas. PT Mizzan Pustaka: Bandung

Djaja, Wahyudi. 2015. Sejarah Eropa. Yongyakarta:PT Ombak

Elsinora.2016.Metode Quantum Learning Untuk Meningkatkan Efikasi Diri Dan Hasil Belajar Ips Siswa Kelas V Sekolah Dasar.Jurnal Pedagogika dan Dinamika Pendidikan. Vol. 4, No. 1, April 2019 (17-25)

Firmansyah. 2015. Pembelajaran Efektif. Bandung: PT Remaja Rosdakarya Offse

Garaika. 2019. Metodologi Penelitian. Belitang OKU Timur: CV. HIRA TE

Hall, D.G.E. 1988. Sejarah Asia Tenggara. Terjemahan I.P. Soewarsha. Surabaya: Usaha Nasional

Hamalik, Oemar. 2015. Kurikulum dan Pembelajaran. Jakarta: Bumi Aksara

Harjanto,2014. Perencanaan Pengajaran, Jakarta: Rineka Cipta

Hasan, S. (2018). Indonesia Merdeka (Sejarah Indonesia Paket C Setara SMA/MA Kelas XI). Yogyakarta: Direktorat Pembinaan Pendidikan Keaksaraan dan Kesetaraan.

Herdiansyah. 2010. Sejarah Perlawanan Terhadap Kolonialisme dan Imperialisme. Jakarta: Depdikbud

Hidayat, R., & Abdillah. (2019). Ilmu Pendidikan "Konsep Teori dan Aplikasinya". Medan: Lembaga Peduli Pengembangan Pendidikan Indonesia (LPPPI).

Jihad, Asep Dan Haris. 2012. Evaluasi Pembelajaran. Yogyakarta:Multi Pressindo Kemdikbud. (2016). Kamus Besar Bahasa Indonesia (KBBI).

Kartodirdjo, Sartono, dkk.1993. Ikhtisar Keadaan Politik Hindia Belanda Tahun 1839-1848 Penerbitan sumber-Sumber Sejarah No. 5. Jakarta: Arsip Nasional RI

Kholik, dkk. 2017. Pengantar Ilmu Pendidikan. Bogor: Unida Press

Kosasih, Nandang dan Dede Sumarna. 2013. Pembelajaran Quantum dan Optimalisasi Kecerdasan. Bandung: Alfabeta.

Kuntowijoyo. 2013. Pengantar Ilmu Sejarah. Yogyakarta: Tiara Wacana

Kurniawan, A. W. dan Z. Puspitaningtyas. 2016. Metode Penelitian Kuantitatif. Yogyakarta: Pandiva Buku

Maemunawati Siti & Muhammad Alif. (2019). Ilmu Pendidikan "Konsep Teori dan Aplikasinya". Medan: Lembaga Peduli Pengembangan Pendidikan Indonesia (LPPPI).

Mappeasse ,Yusuf. 2009. Pengaruh Cara Dan Motivasi Belajar Terhadap Hasil Belajar Programmable Logic Controller (Plc) Siswa Kelas Iii Jurusan Listrik Smk Negeri 5 Makassar Jurnal MEDTEK, Volume 1, Nomor 2

Masni, H. (2015). Strategi Meningkatkan Motivasi Belajar Mahasiswa. Jurnal Dikdaya. Vol 5 (1), hal 37.

Masykur, Mohammad Rizqillah. 2019. Metodologi Pembelajaran Fiqih. Jurnal Al-Makrifat. Vol 4, No 2

Miftahul, Huda. 2014. Model-Model Pengajaran dan Pembelajara. Yonyakarta: Pustaka Belajar

Moh Uzer Usman.2017, Menjadi Guru Profesional, Bandung: PT Remaja Rosdakarya

Muhyi,dkk. 2018. Metodologi Penelitian.Surabaya: Adi Buana University Press

Muliawan, Jasa Ungguh.2016. 45 Model Pembelajaran Spektakuler Buku Pegangan Teknis Pembelajaran Di Sekolah. Lampung: AR-RUZZ MEDIA

Munirah. 2015. Sistem Pendidikan Di Indonesia. Jurnal.AULADUNA.VOL.2 NO.2

Nugraha, Mohammad Fahmi. Budi Hendrawan Dkk. 2020. Pengantar Pendidikan dan Pembelajaran di Sekolah Dasar. Tasikmalaya : Edu Publisher.

Nurdyansyah.2016. Inovasi Model Pembelajaran Sesuai Kurikulum 2013. Surabaya:Nizamia Learning Center Sidoarjo

Nurfirdaus,&Munandar. (2018). Penerapan Model Quantum LearningUntuk Meningkatkan Hasil Belajar Ilmu Pengetahuan Sosial (IPS) Kelas V SD Negeri Pajabon. Jurnal Lensa Pedas, 3 (2) 68-64.

Nurrita, Teni. 2018. Pengembangan Media Pembelajaran Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa. Jurnal Misykat.Volume 03, Nomor 01

Nuryadi. 2017. Dasar-dasarStatistik Penelitian. Yogyakarta: SIBUKU MEDI

Susilo, A., & Isbandiyah, I. (2019). Peran Guru Sejarah dalam Pembentukan Pendidikan Karakter Anak Era Globalisasi. Indonesian Journal of Social Science Education (IJSSE), 1(2), 171. https://doi.org/10.29300/ijsse.v1i2.2246

Susilo, A., & Sarkowi, S. (2018). Peran Guru Sejarah Abad 21 dalam Menghadapi Tantangan Arus Globalisasi. Historia: Jurnal Pendidik dan Peneliti Sejarah, 2(1), 43. https://doi.org/10.17509/historia.v2i1.11206

Susilo, Agus & Andriana Sofiarini. (2020). Pembelajaran Sejarah Online Mahasiswa STKIP PGRI Lubuklinggau Di Masa Pandemik Covid 19. Kaganga:Jurnal Pendidikan Sejarah dan Riset Sosial Humaniora, 3(1), 24–32. https://doi.org/10.31539/kaganga.v3i1.1303




DOI: https://doi.org/10.36987/jes.v11i2.6135

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2024 Pitri Andika Sari, Pitri Andika Sari, Agus Susilo, Isbandiyah

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

Lisensi Creative Commons
Jurnal Eduscience (JES) by LPPM Universitas Labuhanbatu is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License (CC BY - NC - SA 4.0)