THE EFFECTIVENESS OF VIRTUAL REALITY OF THE YOUTH PLEDGE MUSEUM TO INCREASE THE HISTORICAL AWARENESS OF CLASS XI SENIOR HIGH SCHOOL STUDENTS
Abstract
Full Text:
PDFReferences
Afwan, B. (2023). Pengembangan Media Pembelajaran Virtual Reality Berbasis Museum Klinik Santa Maria Kota Metro pada Materi Sejarah SMA. Tarikhuna: Journal of History and History Education, 5(1), 13–24. https://doi.org/doi.org/10.15548/thje.v5i1.6095
Asmara, Y. (2019). Pembelajaran Sejarah Menjadi Bermakna dengan Pendekatan Kontektual. Kaganga:Jurnal Pendidikan Sejarah Dan Riset Sosial-Humaniora, 2(2), 105–120. https://doi.org/10.31539/kaganga.v2i2.940
Asril, A. (2022). Menumbuhkan Kesadaran Sejarah Generasi Muda Melalui Kearifan Lokal Budaya Melayu Riau. SINDANG: Jurnal Pendidikan Sejarah Dan Kajian Sejarah, 4(1), 11–17. https://doi.org/10.31540/sindang.v4i1.1330
Azhari, A. R. (2023). Penguatan Nilai-Nilai Nasionalisme Siswa Melalui Pembelajaran Sejarah Peristiwa Sumpah Pemuda 1928. JEJAK : Jurnal Pendidikan Sejarah & Sejarah, 3(2), 33–44. https://doi.org/10.22437/jejak.v3i2.24820
Azizi, H., Madjid, I., & Ismail, N. (2023). Virtual Tour as an Alternative to Tourism During Covid-19: A Case Study at The Aceh Tsunami Museum. International Journal of Educational Review, Law and Social Sciences (IJERLAS), 3(4), 1305–1318. https://doi.org/10.54443/ijerlas.v3i4.977
Azmi, I. K. (2023). Pembelajaran Sumpah Pemuda dan Pendidikan Karakter Guna Mewujudkan Profil Pelajar Pancasila. JEJAK: Jurnal Pendidikan Sejarah & Sejarah, 3(1), 66–78. https://doi.org/10.22437/jejak.v3i1.24696
Basri, M., Arif, S., Perdana, Y., & Sumargono, S. (2020). Nilai-Nilai Sejarah Berbasis Local Wisdom Situs Batu Berak Sebagai Sumber Pembelajaran Sejarah. Gulawentah: Jurnal Studi Sosial, 5(2), 125–131. https://doi.org/10.25273/gulawentah.v5i2.7241
Conrad, M., Kablitz, D., & Schumann, S. (2024). Learning Effectiveness of Immersive Virtual Reality in Education and Training: A Systematic Review of Findings. Computers & Education: X Reality, 4, 100053. https://doi.org/10.1016/j.cexr.2024.100053
Dianta, A. F., Devi, C., Sarinastiti, W., & Akbar, Z. F. (2023). Media Pembelajaran Interaktif Berbasis Virtual Reality Menggunakan Video 360°. POSITIF : Jurnal Sistem Dan Teknologi Informasi, 9(1), 21–28. https://doi.org/10.31961/positif.v9i1.1560
Fadli, M. R., Sudrajat, A., Aman, A., & Amboro, K. (2021). The Influence of Sorogan Method in Learning History to Increase Historical Understanding and Historical Awareness. International Journal of Evaluation and Research in Education (IJERE), 10(1), 300–307. https://doi.org/10.11591/ijere.v10i1.20972
Fadzil, N. A. S. N. M., Lah, H. A., & Mustafa, W. A. (2020). The Usage of Virtual Reality Technology Through Histopology Application to Increase Orang Asli Imagination Skill in History. Journal of Physics: Conference Series, 1529(4), 042065. https://doi.org/10.1088/1742-6596/1529/4/042065
Fatimah, N., & Octaviani, D. (2023). Sejarah Pendidikan Indonesia Baru: Perkembangan Pembelajaran Sejarah Berbasis Artificial Intelligence (AI) 4.0. Jurnal Sejarah Indonesia, 6(2), 168–179. https://doi.org/10.62924/jsi.v6i2.32607
Fitriani, Y., & Fatmariza, F. (2022). Manfaat Kesadaran Sejarah Dalam Membangun Karakter Bangsa. JUrnal Penelitian Guru Indonesia, 7(2), 278–283. https://doi.org/10.29210/022312jpgi0005
Haryana, M. R. A., Warsono, S., Achjari, D., & Nahartyo, E. (2022). Virtual Reality Learning Media with Innovative Learning Materials to Enhance Individual Learning Outcomes Based on Cognitive Load Theory. The International Journal of Management Education, 20(3), 100657. https://doi.org/10.1016/j.ijme.2022.100657
Hasan, S. H. (2019). Pendidikan Sejarah Untuk Kehidupan Abad ke-21. Historia: Jurnal Pendidik Dan Peneliti Sejarah, 2(2), 61–72. https://doi.org/10.17509/historia.v2i2.16630
Hidayanti, P. N. (2021). Literasi Digital: Urgensi dan Tantangan dalam Pembelajaran Sejarah. FACTUM: Jurnal Sejarah Dan Pendidikan Sejarah, 10(2), 155–162. https://doi.org/10.17509/factum.v10i2.39203
Inayah, A. N. (2022). Strategi Pembelajaran Sejarah Dalam Menghadapi Tantangan Pendidikan Indonesia di Abad 21. Estoria: Journal of Social Science and Humanities, 3(1), 348–365. https://doi.org/10.30998/je.v3i1.1013
Kusuma, S. P. (2020). Perspektif Pengajaran Sejarah di Indonesia. Jurnal Pattingalloang, 7(1), 110. https://doi.org/10.26858/pattingalloang.v7i1.13542
Kusumaningsih, A., Angkoso, C. V., & Anggraeny, N. (2018). Virtual Reality Museum Sunan Drajat Lamongan Berbasis Rulebased System untuk Pembelajaran Sejarah. Jurnal Teknologi Informasi Dan Ilmu Komputer, 5(4), 473–482. https://doi.org/10.25126/jtiik.201854818
Maghfur, M. A., R, S. A., Fatkhurrohman, S., Y, T. P., & Setyoning, W. (2023). Pemanfaatan Museum Sumpah Pemuda sebagai Sumber Belajar melalui Teknologi Virtual Reality. Jurnal DinamikA, 4(1), 13–32. https://doi.org/10.18326/dinamika.v4i1.13-32
Mahmudi, A. R., & Suryadi, A. (2024). Penanaman Nilai-Nilai Kepahlawanan dalam Pembelajaran Sejarah. Kaganga: Jurnal Pendidikan Sejarah Dan Riset Sosial Humaniora, 7(1), 480–496. https://doi.org/10.31539/kaganga.v7i1.9290
Margarini, I. W. (2023). Application Of Sumpah Pemuda Museum Learning Methods In Improving Historical Understanding. JURNAL HISTORICA, 7(1), 1–14. https://doi.org/10.19184/jh.v7i1.39113
Mihelj, M., Novak, D., & Beguš, S. (2016). Virtual Reality Technology and Applications (Vol. 68). Springer Netherlands. https://doi.org/10.1007/978-94-007-6910-6
Muhammad Firnanda, Susanto, H., Abbas, E. W., & Sriwati, S. (2024). Virtual Field Trip to the Youth Pledge Museum in History Learning at SMA Negeri 7 Banjarmasin. Santhet (Jurnal Sejarah Pendidikan Dan Humaniora), 8(1), 757–764. https://doi.org/10.36526/santhet.v8i1.3671
Muhammad, M. A., Pratama, M., Utaminingtyas, I. W., Sulistiono, W. E., Martinus, Djausal, G. P., Mardiana, Herlinawati, Despa, D., & Khotimah, S. N. (2023). Virtual Reality Warisan Sejarah Lampung: Pengalaman Interaktif dan Edukatif di Desa Negeri Katon. Nemui Nyimah, 3(1). https://doi.org/10.23960/nm.v3i1.59
Muhtarom, H., & Erlangga, G. (2021). Peran Nilai-Nilai Sumpah Pemuda Dalam Membentuk Karakter Peserta Didik Di SMAN 18 Jakarta. Criksetra: Jurnal Pendidikan Sejarah, 10(2), 114–128. https://doi.org/10.36706/jc.v10i2.13525
Nofiar, A., Pribadi, A., Nasari, F., Romilrawan, Firmansyah, R., & Nahampun, B. N. (2023). Virtual Reality (M. Ngibad, Ed.; Cetakan Pertama). CV. Kireinara.
Nurjanah, S. (2023). Hubungan Antara Pemahaman Peristiwa Sumpah Pemuda Terhadap Sikap Bela Negara. Krinok: Jurnal Pendidikan Sejarah Dan Sejarah, 2(3), 82–91. https://doi.org/10.22437/krinok.v2i3.25235
Ofianto, O., Erniwati, E., Fitrisia, A., Ningsih, T. Z., & Mulyani, F. F. (2023). Development of Online Local History Learning Media Based on Virtual Field Trips to Enhance the Use of Primary Source Evidence. European Journal of Educational Research, 12(2), 775–793. https://doi.org/10.12973/eu-jer.12.2.775
Prabowo, M. R., & Supardi, S. (2022). Pemanfaatan Museum dan Situs Cagar Budaya di Pontianak Sebagai Sumber Belajar Sejarah Indonesia. Criksetra: Jurnal Pendidikan Sejarah, 11(1), 1–14. https://doi.org/10.36706/jc.v11i1.14704
Purni, T. (2023). Pentingnya Pendidikan Sejarah Sebagai Penguat Pendidikan yang Berkarakter. Krinok: Jurnal Pendidikan Sejarah Dan Sejarah, 2(1), 190–197. https://doi.org/10.22437/krinok.v2i1.24723
Rachmawati, M. D., & Hermawan, H. D. (2024). Development of Virtual Tour 360° Educational Media as Museum Introduction Media at Radya Pustaka. AIP Conference Proceedings, 020079. https://doi.org/10.1063/5.0183799
Rahman, M. A., Darmansyah, D., Suswadi, S., Wiyadi, S. S., & Misman, M. (2008). Sumpah Pemuda: Latar Sejarah dan Pengaruhnya bagi Pergerakan Nasional. Museum Sumpah Pemuda.
Rahman, M. A., Darmansyah, D., Wardoyo, K., Winarti, S. S., Misman, M., & Pristiwaningsih, E. (2009). Buku Panduan Museum Sumpah Pemuda. Museum Sumpah Pemuda, Direktorat Jenderal Kebudayaan, Kementerian Pendidikan ….
Rahmawati, B. F., Hadi, M. S., & Hubaidiyah, H. (2023). Citra Pembelajaran Sejarah dalam Persepsi Siswa. Jurnal Humanitas: Katalisator Perubahan Dan Inovator Pendidikan, 9(1), 96–109. https://doi.org/10.29408/jhm.v9i1.7497
Rasyida, R., Nurdin, E. A., & Rasim. (2023). Pembelajaran Berbasis Metaverse – Virtual Reality Menggunakan Spatial.io dengan Model Discovery Learning Untuk Meningkatkan Pemahaman dan Minat Siswa. Jurnal Pendidikan Tambusai, 7(2), 15875–15882. https://doi.org/https://doi.org/10.31004/jptam.v7i2.8880
Robin, A. A., & Jumardi, J. (2023). Museum Virtual Sumpah Pemuda Sebagai Media Pembelajaran Sejarah Untuk Meningkatkan Kesadaran Sejarah. Briliant: Jurnal Riset Dan Konseptual, 8(3), 629. https://doi.org/10.28926/briliant.v8i3.1437
Sari, A. P., Nataly, A., Bangun, E. I. B., Sinaga, R., & Julaiha, S. (2024). Peran Sumpah Pemuda dalam Mempersatukan Organisasi Pergerakan Nasional. Journal on Education, 6(3), 17351–17362. https://doi.org/10.31004/joe.v6i3.5656
Sasmita, I. W. K., Putrama, I. M., & Santyadiputra, G. S. (2022). Pengembangan Virtual Reality Untuk Digitalisasi Mandala 2 di Pura Besakih. KARMAPATI (Kumpulan Artikel Mahasiswa Pendidikan Teknik Informatika), 11(1), 1–11. https://doi.org/10.23887/karmapati.v11i1.39449
Setiawan, R., Nugroho, A. N. P., Hadi, K., Laksana, N. Y., & Widianto, H. W. (2022). Historical Interactive Virtual Reality Learning in College. Harmoni Sosial: Jurnal Pendidikan IPS, 8(2), 73–79. https://doi.org/10.21831/hsjpi.v8i2.46831
Sukaesih, D. P. K. E., Khairasyani, I., Listiani, S., Rachmadani, N. O., Sakiinah, A. N., Hanjani, S. S., Ainni, P. N., & Santoso, G. (2023). Sumpah Pemuda Sebagai Persatuan Bangsa Untuk Membangun Negara Yang Berdikari. Jurnal Pendidikan Transformatif, 2(2), 360–370. https://doi.org/10.9000/jpt.v2i2.359
Susilo, A., Anwar, K., & Sutimin, L. A. (2024). Peran Pembelajaran Sejarah dalam Membangun Karakter Bangsa Menuju Kemajuan dan Persatuan. Journal of Education and Instruction (JOEAI), 7(2), 547–560. https://doi.org/10.31539/joeai.v7i2.12832
Triaristina, A., & Rachmedita, V. (2021). Situs–Situs Sejarah di Lampung Sebagai Sumber Belajar Sejarah. Journal of Research in Social Science and Humanities, 1(2), 69–77. https://doi.org/10.47679/jrssh.v1i2.16
Umami, R., Umamah, N., Sumardi, S., & Surya, R. A. (2022). Model Pembelajaran Value Clarification Technique (VCT) dalam Meningkatkan Kesadaran Sejarah Peserta Didik. Diakronika, 22(1), 58–75. https://doi.org/10.24036/diakronika/vol22-iss1/236
Zubaidah, N., Arif Musadad, A., & Yanto, S. (2022). History Learning Based On Digital Catalog Media In Increasing Student’s Historical Awareness. International Journal of Educational Research & Social Sciences, 3(1), 273–278. https://doi.org/10.51601/ijersc.v3i1.270
DOI: https://doi.org/10.36987/jes.v11i3.6466
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Copyright (c) 2024 Agung Bahroni, Risky Setiawan, Vionita Vara Fitrianti, Alifi Nur Prasetia Nugroho
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.